Rok 2017 se stal dokonce tím nejbezpečnějším v historii letecké dopravy, a tak nebylo snadné tak nízké číslo udržet.
ASN minulý rok evidovala dohromady patnáct smrtelných havárií civilních letadel, jak níže ukazuje příspěvek na Twitteru. Celkový počet mrtvých nejvíce navýšila havárie letadla malajsijské společnosti Lion Air z 29. října. Boeing 737 se zřítil do Jávského moře, při nehodě zemřelo všech 189 lidí na palubě. Vyšetřování příčinu neštěstí stále nestanovilo, od začátku se ale mluví o tom, že stroj neměl vzhledem k technickým problémům vůbec vzlétnout. Boeing mířil z indonéské metropole Jakarty na ostrov Sumatra.
Aviation Safety Network releases 2018 airliner accident statistics https://t.co/LWqfUFVSna pic.twitter.com/75DQ6GfBQs
— Aviation Safety Net (@AviationSafety) January 1, 2019
Druhou nejhorší havárií bylo květnové zřícení letadla na Kubě. To nepřežilo 112 ze 113 přítomných na palubě. Opět se jednalo o Boeing typu 737, který mířil z hlavního města Havany na východ země do města Holguín. Podle mexické společnosti Global Air, která havarovaný Boeing pronajímala aerolinkám Cubana de Aviación, způsobil pád pilot, který s letadlem stoupal příliš rychle.
Po bok největších leteckých tragédií se v roce 2018 zařadil také pád stroje ATR 72, který se v únoru zřítil v íránském pohoří Zagros. Letadlo íránské společnosti Aseman Airlines narazilo do hory Dinar, zahynulo všech 66 osob. K nehodě velkou měrou přispělo špatné počasí včetně husté mlhy, které ten dne v oblasti panovalo.
ASN ve výroční statistice připomněla také březnovou nehodou stroje v nepálské metropoli Káthmándú. Letoun bangladéšské společnosti US-Bangla Airlines havaroval při přistání, zemřelo 51 osob.
Devátý nejbezpečnější rok
I přes výčet tragédií a znatelně vyšší počet obětí v porovnání s předloňskem byl rok 2018 stále devátým nejbezpečnějším v dějinách letecké dopravy. V roce 2016 zahynulo při šestnácti neštěstích civilních letadel 303 lidí.
Nizozemská společnost zároveň připomíná, že za poslední léta je patrný znatelný pokrok v bezpečnosti létání. "Kdyby zůstala nehodovost stejná jako před deseti lety, zaznamenali bychom minulý rok 39 smrtelných leteckých neštěstí. V případě nehodovosti z roku 2000 bychom tu minulý rok měli 64 smrtelných leteckých nehod. To ukazuje obrovský progres v letecké bezpečnosti za poslední dvě dekády," říká Harro Ranter, výkonný ředitel ASN.
O obětech leteckých neštěstí v roce 2018 informovala v úterý také nizozemská poradenská firma To70, která se taktéž zabývá leteckou dopravou. Společnost odhaduje, že v roce 2018 připadalo v průměru jedno smrtelné letecké neštěstí na tři miliony letů.
Největší riziko bezpečnosti spatřuje ASN ve ztrátě kontroly nad letadlem. Tato příčina stojí za nejméně deseti leteckými nehodami s největším počtem mrtvých za uplynulých pět let. Pojem "ztráta kontroly nad letadlem" zahrnuje řadu věcí, ať už mechanické závady, chyby pilota nebo počasí.