Kolín nad Rýnem - Letecká společnost Lufthansa ve čtvrtek označila vyhodnocení nahrávky z černé skříňky letu 4U 9525 za tragický obrat. "Jsme všichni zděšeni z toho, že letadlo bylo záměrně navedeno k pádu," řekl předseda představenstva Lufthansy Carsten Spohr.
Fakt, že kopilot Andreas Lubitz nechal Airbus A320 společnosti Germanwings zřejmě úmyslně havarovat, je podle něj ojedinělý incident, jemuž nelze zabránit nikde na světě.
"Nemáme žádné informace o tom, co by kopilota mohlo přivést k tomuto strašnému činu," prohlásil. "Doposud byla Lufthansa jedničkou v bezpečnosti na nebi, a proto u nás i nadále zůstává prioritou bezpečnost."
Přinášíme přehled toho hlavního, co zaznělo z úst šéfa aerolinek na čtvrteční tiskové konferenci.
Jak probíhá výběr pilotů?
"Personál pro kokpit vybíráme velice pečlivě. Naše kandidáty prověřujeme nejen z hlediska kognitivních a technických znalostí, ale necháváme hodně prostoru i pro psychologické testy. V rámci Centra pro letectví jsme vyvinuli velice známý instrument, který se používá pro evaluaci pilotů. A jsme na něj pyšní. To, co se stalo, pro nás nebylo doposud představitelné."
Co výcvik Andrease Lubitze?
Začal v roce 2008, poté 11 měsíců pracoval jako doprovod letadel a v roce 2013 nastoupil jako kopilot Airbusu A320. "Před šesti lety došlo k delší pauze ve výcviku, který ale posléze pokračoval."
Podle Spohra pilot prošel nejen všemi lékařskými testy, ale i všemi psychologickými a technickými testy. "Byl stoprocentně připraven. Jeho letecký výkon byl rovněž bezproblémový," řekl Spohr.
Crash A320 Germanwings: le visage et l'identité du copilote > http://t.co/pxM43PIc7B pic.twitter.com/374PmUgQpS
— Paris Match (@ParisMatch) March 26, 2015
Byly nějaké nesrovnalosti v chování kopilota?
Lufthansa si podle Spohra není ničeho takového vědoma.
Mají piloti také povinnost hlásit problémy, které pozorují u kolegů?
Ano. "Pokud dochází k nějakým zvláštnostem. Pokud ale k něčemu takovému dojde u jednoho člověka jen jednou, tak se tak možná nestane," vysvětlil Spohr s tím, že existuje celá škála nezvyklostí v chování, které se mají hlásit.
Šlo podle Lufthansy a Germanwings o sebevraždu?
"Nejsem právník a nechci tu lpět na jednom slovíčku. Ale jako ředitel velkého podniku říkám, že když člověk zabije 149 lidí, nemohu to označit slovem ,sebevražda´."
Lze vyloučit, že nešlo o teroristický útok?
"Mohu říct to samé jako ministr vnitra. Nemáme žádné náznaky, že by k něčemu takovému mohlo dojít."
Jak probíhala komunikace v kabině?
Šéf Lufthansy řekl, že se piloti bavili o technických věcech. Posléze kapitán předal řízení kopilotovi a opustil kabinu. "Jiná konverzace není známa."
Udělal kapitán něco, co nesměl?
Podle Spohra je možno na určitou dobu opustit kabinu, pokud musí pilot na toaletu. "(Kapitán) čekal, až bude letadlo v hladině 38 000 stop, a teprve potom opustil kabinu."
Neexistovala možnost, jak by se mohl kapitán vrátit do kokpitu?
Dveře jsou pancéřované a od teroristických útoků z 11. září není přístup do pilotní kabiny proti vůli posádky možný. "Pancéřování je takové, že ho nemůžete otevřít ani malou zbraní. Když jeden z pilotů opustí kokpit, může zazvonit. Jeho kolega má v kabině kameru, kterou vidí, a má k dispozici knoflík, kterým kabinu otevře."
"Máme i kód pro situaci, kdy by jeden z pilotů upadl do bezvědomí. Tomuto otevření dveří ale může být zabráněno zevnitř kabiny. Pak se na pět minut nemůže nic stát. Nechceme spekulovat o průběhu francouzského vyšetřování, ale kapitán buď tento druhý kód nezadal, čemuž bychom nerozuměli, anebo ho zadal, ale jeho kolega v kabině ho zablokoval, takže se nemohl dostat dovnitř. Víc nám ukáže vyšetřování."
Existuje pravidlo, že když pilot opustí kabinu, musí ho nahradit někdo jiný z personálu?
"U nás, ani v Evropě nic takového není. Má to jen velmi málo společností," řekl Spohr. "Nevidíme k tomu zatím žádné důvody, ale budeme se o tom bavit jak v rámci Lufthansy, tak i s představiteli vlády."
Může posádka - ve chvíli, kdy vidí, že něco není v pořádku - vyslat nouzový signál?
Ne. Lze to udělat jen z pilotní kabiny.
Změní se výběr a výcvik pilotů?
"Budeme se s experty bavit o tom, co můžeme ještě zlepšit při výběru, vzdělávání, výcviku. Ale to neznamená, že bych nějak ztrácel důvěru v program vzdělávání, který trvá už několik desítek let."