Znát kód nestačí. Když pilot nechce, do kabiny nikdo nemůže

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
26. 3. 2015 12:50
Nehoda německého airbusu znovu upozornila na některá rizika přísných bezpečnostních opatření, která byla přijata po 11. září.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Düsseldorf - Nejprve lehké zaklepání, pak hlasité bouchání na dveře. Zvuky zaznamenané černou skříňkou v kokpitu německého Airbusu A320, který se v úterý zřítil se 150 lidmi na palubě ve francouzských Alpách, vyšetřovatele nasměrovaly k nečekanému vysvětlení, co se v letadle odehrávalo v posledních chvílích před nehodou.

Podle listu New York Times a agentury AP se v době nehody nacházel v kabině letadla jen jeden pilot, zatímco druhý odešel a už se mu nepodařilo vrátit. Informace ve čtvrtek potvrdila francouzská prokuratura s tím, že se v kabině nacházel pouze druhý pilot, který odmítl kapitána vpustit do kabiny a navedl letadlo k zemi zřejmě záměrně.

Osmadvacetiletý Andreas L. měl nalétáno jen zhruba 630 hodin a v Germanwings pracoval od roku 2013.

Jak ve čtvrtek napsal web magazínu Spiegel, informace z vyšetřovacího týmu zároveň obnovily debatu o přísných bezpečnostních opatřeních, která platí od teroristických útoků z 11. září 2001. Zatímco dříve bylo možné dveře do kabiny pilotů snadno otevřít zvenku nebo je v případě nouze rozbít připravenou hasičskou sekerou, od útoků Al-Káidy se pravidla na palubě výrazně zpřísnila.

Dříve nijak pevné dveře byly podle serveru popularmechanics.com vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Mluvčí Lufthansy na dotazy novinářů upřesnil, že dveře do kabiny A320 navíc byly zajištěny elektronicky prostřednictvím Cockpit Door Lock System (CDLS).

Součástí systému jsou i tři bezpečnostní zámky a stejný počet kamer. Jeho fungování vysvětluje například toto video.

"Do kabiny se lze dostat jen po zadání kódu, po němž musí piloti na monitoru prověřit, zda osoba u dveří skutečně patří k posádce. Až poté ji vpustí dovnitř. Kromě toho existuje přísně tajný nouzový kód, který zná jen posádka," popisuje rakouský web Austrian Wings. Pokud dojde v kabině k poklesu tlaku, měly by se dveře automaticky otevřít.

Pokud pilot nechce, dveře nikdo neotevře

Jak je ale možné, že se kapitán nedokázal dostat dovnitř? Spiegel podotýká, že pokud je kabina nastavena v módu "emergency", měly by se dveře po patnácti až dvaceti sekundách otevřít samy, ale tento mechanismus lze z kabiny vypnout.

V takovém případě se dveře nedají "odemknout" číselným kódem nejméně po dobu několika minut nebo i čtvrt hodiny dle praxe konkrétních aerolinek.

List The Sydney Morning Herald citoval nejmenovaného pilota Airbusu A320, podle kterého se do kokpitu není možné dostat, pokud to lidé uvnitř nebudou chtít. "Pokud člověk na druhé straně dveří řekne Ne, dovnitř se nedostanete," řekl. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.

Nečekaná rizika bezpečnosti

Experti připomínají, že dlouhá desetiletí před 11. zářím byly pilotní kabiny návštěvníkům otevřené. Bylo dokonce častým zvykem nechat zájemce, většinou děti a jejich tatínky, během letu na několik minut nakouknout do zákulisí. To už je definitivně minulostí.

Cílem všech opatření bylo zabránit nepovolaným v přístupu a předejít podobným scénářům, jaké realizovali teroristé 11. září. "V některých případech se ale zdá, že se opatření minula účinkem, a dokonce skrývají rizika, nad nimiž se nikdo předtím vážněji nezamyslel," konstatoval už loni v květnu Austrian Wings.

Odvrácenou stránku přísných pravidel ukázal například africký případ z roku 2013, kdy pilot přímo v kabině spáchal sebevraždu. Když jeho kolega opustil kabinu, zabarikádoval se uvnitř a záměrně poslal letadlo k zemi. Všech 33 lidí na palubě zemřelo. Na nahrávce z černé skříňky byl slyšet zoufalý hlas druhého pilota, který se marně snažil dveře do kabiny vyrazit.

Šéf amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA) John Magaw po útocích v roce 2001 v rozhovoru se CNN varoval před přílišnými bezpečnostními opatřeními. Obavy vyslovil především z takového uzamčení kokpitu, kdy nebude možné dostat se do něj zvenčí, pokud se něco přihodí.

Portál popularmechanics.com připomněl, že Magawovy připomínky aerolinky i piloti odmítali s tím, že letadla jsou schopná v případě nouze sama automaticky bez lidského zásahu přistát.

USA: Pilot nesmí být sám

Ne všechny letecké společnosti však mají stejná bezpečnostní opatření. Některá k ochraně kokpitu přistupují volněji.

Mimořádně přísná jsou podle serveru Politico nařízení izraelských aerolinek El Al, která vyžadují uzamknout kokpit ještě před tím, než nastoupí první pasažér. Vstup k pilotům je možné znovu otevřít až poté, co letadlo opustí poslední cestující.

Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, podle AP udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška.

 

Právě se děje

Další zprávy