San Francisko - San Francisko zakázalo řetězcům s rychlým občerstvením, aby k dětským jídlům přidávaly hračky. Jako první velké americké město tak vyhlásilo boj v USA tolik populárním fast foodům.
Oblíbení plyšáci a figurky, které obsahuje třeba Happy Meal v McDonald's, se podle sanfranciských radních zásadně podepisují na čím dál větší obezitě amerických dětí. Nově schválený zákon má propojení lákadla v podobě hračky a jídla, po němž se tloustne, zrušit.
Autíčka, figurky nebo zvířátka budou smět od prosince 2011 rozdávat jen restaurace, které nabídnou jídla zdravá, s méně než 600 kaloriemi. S menším obsahem soli, cukru a tuku.
Každé dětské "menu s hračkou" navíc bude muset povinně obsahovat ovoce a zeleninu.
"Zákaz má znemožnit, aby restaurace využívaly lásku dětí k hračkám k tomu, aby je nalákaly na svá kalorická, tučná a přesolená menu," vysvětlil jeden z iniciátorů přijatého zákona, Ken Yeager. "Zákaz nabourá spojení mezi nezdravým stravováním a odměnou," cituje ho deník Daily Telegraph.
Nemoc z fast foodu
Radní ze San Franciska schválili kontroverzní zákon už podruhé, velkou většinou hlasů. A to přesto, že starosta Gavin Newsom byl od začátku proti.
"Rodiče, ne politici by měli rozhodovat o tom, co budou jejich děti jíst," citoval ho list San Francisco Chronicle. Veto, jímž hrozil, by ale ostatní členové městské rady přehlasovali.
"Je to obrovské vítezství pro zdraví našich dětí," myslí si naopak sanfranciský radní Eric Mar, který se za zákaz hodně zasazoval.
"To, co naše děti jedí, z nich dělá nemocné. A spousta toho je fast food," cituje Mara stanice BBC. Smyslem zákona podle něj není rušit Happy Meals, ale donutit řetězce s rychlým občerstvením, aby nabízely jídla zdravá.
Konec štěstí v McDonald's
Firma McDonald's má na věc jiný názor. "Rozhodnutí nás velmi zklamalo," uvedla její mluvčí Danya Proudová.
Nabízení hraček podle ní patří k "zážitku, který rodiny s dětmi v restauracích McDonald's vyhledávají". "Zákazníci si nic takového nepřejí," okomentovala přijatý zákon.
Scott Rodrick, majitel deseti filiálek McDonald's v San Francisku, tvrdí totéž: Kvůli rozhodnutí městské rady teď nejen z názvu dětských jídel zmizí přívlastek "happy" (česky šťastný), říká.
Jen v roce 2006 utratily řetězce s rychlým občerstvením v USA za reklamu cílenou na děti do 12 let 161 milionů dolarů. Hračky, které rozdávají zdarma, je podle zprávy Federální obchodní komise z roku 2008 stojí zhruba 360 milionů dolarů ročně.