Nairobi - Místo, které Evropané považovali za zelené "Město na slunci", se nyní utápí v šedém oparu výfukových plynů. Řeč je o hlavním městě Keni, které místní architekti hodlají znovu vystavět na jiném místě. Obchodníci v Nairobi se bouří.
Řidiči nedbající pravidel, rozpadající se auta, naložené náklaďáky, děsný stav silnic a zkorumpovaná policie, to vše dělá z jednoho z největších afrických měst místo hrůzy.
Smrtící stroje v ulicích Nairobi
Hlavním dopravním prostředkem pro průměrného Keňana je místní "městská hromadná doprava", neboli minibusy matatus, jezdící bez světel a bez osvědčení. Havárie jsou tu na denním pořádku. Titulek místního deníku The Sunday Nation mluví dokonce o stroji na "zabíjení".
Není proto divu, že právě doprava se stala jedním z hlavních volebních témat před prosincovými prezidentskými volbami, v nichž hodlá opět uspět současný vůdce země Mwai Kibaki.
Zácpy a nehody stojí keňské řidiče v Nairobi 50 milinů šilinků, v přepočtu asi 750 tisíc amerických dolarů.
"Množství použitého benzínu dosahuje astronomických výšek," říká Betty Mainaová z Keňské asociace průmyslníků. "Vše se zdržuje, nedodržujete schůzky, termíny. Přestože vyrážíte brzy, často se s frontami automobilů nedá bojovat."
Řešením je nové hlavní město
Asociace architektů proto přišla s radikálním návrhem. "Vystavíme nové hlavní město, které bude odpovídat moderní době," prohlásili před vládou minulý měsíc.
"Nairobi bylo vystavěno před půlstoletím pro půlmilionu lidí, nyní zde žijí miliony tři. Kapacita města byla překročena," potvrdil mluvčí asociace Gideon Mulyungi.
Situaci prý nezachrání ani dlouholeté plány na obchvat Nairobi či rekonstrukci silnic. Podle expertů je důvodem kritické situace v keňské dopravě systematická korupce za dlouholeté vlády prezidenta Daniel arap Moia.
Ministr dopravy Richard Abura se nyní snaží sehnat finance na postupnou rekonstrukci silnic.
Podrobnou studii již vypracovali japonští stavitelé a v dubnu tohoto roku posvětit rozšíření jedné z místních dálnic sám prezident. Západním investorům se však nelíbí, že stavbou byla pověřena čínská firma.
"Nemyslím si, že v krátké době dojde ke změně v místní dopravě. Neexistuje totiž žádný komplexní plán," tvrdí Mainaová.