Teherán/Mnichov - Íránci chtějí koupit německý superexpres Transrapid. Magnetický vlak by měl zajistit přepravu šíitských poutníků do Mašhadu.
Podle německého deníku Süddeutsche Zeitung již mnichovská projektantská firma Schlegel dostala závaznou objednávku na studii o proveditelnosti.
V zadávací dokumentaci se přitom počítá s dráhou až osmi set kilometrů, která by spojila šíitské poutní místo Mašhad s teheránským letištěm.
Transrapid v číslech
- princip: souprava se vznáší na magnetickém polštáři, pohon zajišťují lineární motory
- výrobce: konsorcium Siemens a Thyssen Krupp
- rychlost: rekord 501 km/h, počítá se ale s cestovní rychlostí do 400 km/h
- náklady na kilometr trati: 20-30 milionů eur
Ročně po této trase putují miliony poutníků. V Mašhadu je totiž hrobka osmého imáma Rezy, jehož šíité uctívají pro jeho mučednickou smrt. Zdlouhavá cesta z Teheránu ale autobusem trvá desítky hodin.
Sankce se na přepravu nevztahují
Íránci podle firmy Schlegel již na projekt uvolnili asi 1,5 miliardy eur. Hospodářské sankce, které mezinárodní společenství na Írán uvalilo kvůli kontroverznímu jadernému programu, by podle všeho výstavbě trati nestály v cestě.
"Přeprava poutníků jistě není projektem, který by podléhal politickému bojkotu," citoval deník Süddeutsche Zeitung Otto Wiesheue z představenstva německých drah.
Transrapid, schopný dosahovat až pětisetkilometrové rychlosti, dosud jezdí pokusně jen v Německu a Číně. Zatímco v SRN se vznáší na magnetickém polštáři pouze na testovacím okruhu, v Číně by měl v budoucnu spojit Šanghaj s Chang Čou.
Prozatím ale stojí jen zkušební úsek o délce třicet kilometrů, výstavba dalších 140 kilometrů byla dočasně pozastavena.
Ani německý okruh ale není zcela bez problémů: Transrapid na něm loni v září vykolejil a zabil 23 lidí.
Dorazí do Mašhadu i Škoda?
O investice v Íránu se uchází také řada českých firem, které tu mají ještě z dob Československa dobré jméno.
V jednání je stále montážní linka pro škodovky v Mašhadu a dodávky tramvajových systémů pro velká íránská města.