Expert z Ruska: Vnitrostátní lety jsou ruská ruleta

Vyšetřovatelé našli černé skříňky havarovaného boeingu. Jsou ale ve špatném stavu
Trosky Boeingu 737 společnosti Tatarstan.
Trosky Boeingu 737 společnosti Tatarstan. | Foto: Reuters

Moskva - Nedaleko ruské Kazaně, kde se při pokusu o přistání zřítilo letadlo Boeing 737 společnosti Tatarstan, našli vyšetřovatelé obě černé skříňky. Kontejner, který je nesl, byl ale vážně poškozen.

Silně poškozeny jsou i obě černé skříňky, uvedla předsedkyně Mezistátního leteckého výboru Taťjana Anodinová. Vyšetřování nehody, při níž zahynulo všech 44 cestujících a šest členů posádky, to může významně ztížit.

Vzpomínka na oběti na letišti.
Vzpomínka na oběti na letišti. | Foto: Reuters

Mezi mrtvými je i syn prezidenta Tatarstánské republiky nebo šéf republikové správy tajné služby FSB.

Ruští vyšetřovatelé pracují se dvěma verzemi nehody: selhání techniky či chyba posádky.

"Vnitrostátní lety vždy představují vysoké riziko. Zásadními problémy jsou celkové opotřebení infrastruktury a nízká kvalifikace personálu. Ve výsledku nikdo nemá jistotu, že právě jeho letadlo přistane v pořádku. Je to doslova ruská ruleta," řekl deníku Aktuálně.cz expert, který má blízko k ruskému ministerstvu dopravy.

Touha po "vlastních" aerolinkách

Podle zdroje Aktuálně.cz může za všechno nedostatek peněz. Leteckou společnost Tatarstan, národního přepravce Tatarstánské republiky, trápí finanční problémy dlouhodobě.

Foto: Reuters

Za poslední tři roky společnost dluží jen za obsluhu letadel kazaňskému letišti 266 milionů rublů (přibližně 164 milionů korun).

Pro ruské regionální politiky je ale prestižní mít svého vlastního přepravce. Byť jsou stroje často ve špatném stavu.

"Všechny regionální elity v Rusku dávají přednost regionálním leteckým společnostem. To, co se stalo synovi tatarstánského prezidenta, se může stát jakémukoliv gubernátorovi. Každý si myslí, že se to ani jeho, ani jeho rodiny netýká, protože mají zvláštní postavení. Jak ukázala nedělní nehoda, to je omyl," upozorňuje ruský expert.

Selhala technika?

Podle zdroje z operativního štábu pro likvidaci následků mimořádných situací, který cituje agentura Interfax, mohl mít havarovaný letoun problém s mechanizací křídla. Nebo motory neměly dostatečný tah k opakování přistávacího manévru.

Pozůstalí.
Pozůstalí. | Foto: Reuters

Těsně před katastrofou posádka boeingu informovala řídící věž, že má potíže s technikou. Jaké konkrétně, to ale neupřesnila.

Dispečer Kirill Kornišin televizi Rossija 24 řekl, že mu jeden z pilotů hlásil problémy s "přistávací konfigurací" s tím, že se letadlo chystá na druhý oblet letiště.

"Řekl, že není v konfiguraci pro přistání. Dal jsem mu kompletní údaje, jak by to mělo normálně vypadat. Potvrdil. Ale neodletěl. Odehrálo se to doslova během pár vteřin," uvedl Kornišin.

Možná chyba člověka

V Rusku se ale stále častěji zmiňuje verze, že chybu mohli udělat piloti boeingu. Unavená posádka mohla ve vypjaté situaci špatně zareagovat.

Podle dostupných informací byl stroj s registračním číslem VQBBN celý den ve vzduchu.

Brzy ráno letadlo nejdříve letělo do arménského Jerevanu a poté zpět do Kazaně. Po několika hodinách z tatarstánské metropole zamířilo do Moskvy. Při návratu z ruského hlavního města do Kazaně se pak letoun zřítil.

Sedmý uživatel

Podle Interfaxu posádka ohlásila, že není připravena přistát, asi 500 metrů před začátkem přistávací dráhy. Při pokusu odletět na druhý okruh ale stroj zavadil o zem a zřítil se.

Foto: Reuters

Letoun se pak zřítil mezi přistávací dráhu a dráhu určenou pro rolování, popsal náčelník vyšetřovatelů dopravních nehod v Povolží Alexandr Poltinin. Následně vybuchly palivové nádrže, požár se podařilo uhasit až k ránu.

Havarovaný letoun poprvé vzlétl v roce 1990. Tatarstán, který si stroj vzal na leasing v roce 2008, byl sedmým uživatelem.

Skoro pět let stroj provozovala společnost Uganda Airlines. Letoun měl v roce 2001 vážnou nehodu v Brazílii, obešla se však bez obětí. Oba piloti podle jejich firmy létali 21 a 23 let.

 

Právě se děje

před 19 minutami

Hrubec jen jednou inkasoval a Omsk se ujal ve finále KHL vedení

Brankář Šimon Hrubec vychytal Omsku vítězství v úvodním finálovém duelu Kontinentální hokejové ligy. Český gólman zneškodnil 28 střel hráčů CSKA a Avangard na ledě vítěze základní části vyhrál 4:1.

Hrubce před více než 7000 diváky v CSKA Areně překonal jen v úvodu třetí třetiny Andrej Loktionov po chybě obránce. Snížil tím na 1:2, ale domácí se obratu nedočkali. O deset minut později americký útočník Reid Boucher v přesilovce vrátil hostům dvougólový náskok a do prázdné branky zpečetil výhru Ilja Kablukov. V první a druhé třetině položili základ k vítězství Jegor Činachov a běloruský obránce Kirill Gotovec.

Druhý zápas je na programu v úterý znovu v Moskvě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy