postavena parní trať ve Velké Británii, spojovala města Stockton a Darlington
začíná pravidelně fungovat první železniční trať v Evropě - koněspřežná dráha spojující České Budějovice a Linec
otevřena první evropská vysokorychlostní trať mezi Paříží a Lyonem
Evropskou unii protíná celkem 216 878 kilometrů železnic (rok 2018). V interaktivní mapě můžete po přiblížení zjistit, kolik času vám zabere cesta vlakem mezi jednotlivými evropskými městy.
Země EU bez železnice
počet cestujících na železnicích v EU (rok 2019)
Rychlost v běžném provozu: 360 km/h
tolik procent emisí tvoří emise z dopravy v EU
tolik vlaků ještě není elektrizovaných (do roku 2035 dojde k výměně 4500 souprav za elektrické vlaky)
(data z let 2011-2016)
(data z let 2011-2016)
tolik měří švýcarský Gotthardský úpatní tunel, nejdelší železniční tunel světa, který protíná Alpy
tolik lidí ročně zvládne odbavit nejvytíženější stanice v EU, Gare du Nord v Paříži
Iniciativa Evropský rok železnice 2021 má Evropské unii pomoci dosáhnout cíle, ke kterému se zavázala v Zelené dohodě pro Evropu, tedy snížit do roku 2050 své emise skleníkových plynů o 90 procent.
Evropská komise doufá, že do roku 2030 se železniční doprava zdvojnásobí a do roku 2050 dokonce ztrojnásobí oproti současným hodnotám.
Konkrétní krok k zaktraktivnění železniční dopravy udělali například dopravci z Německa, Rakouska, Švýcarska a Francie, kteří se rozhodli, že po letech obnoví noční spoje mezi velkými evropskými městy. Nahrazují tím krátké lety například mezi Berlínem a Paříží, Curychem a Barcelonou nebo Vídní a Bruselem.
Evropský rok železnice 2021 vznikl za podpory Evropské komise, Rady EU a Evropského parlamentu.
Zdroje dat: Eurail.com, Statista.com, Eurostat, ESCAP, Evropská komise, Evropský parlament