Manchester - Přes třicet evropských letišť se v úterý dohodlo na tom, že sníží emise CO2 na nulu. Právě průmyslové vypouštění oxidu uhličitého podle Mezivládního panelu OSN pro klimatické změny (IPCC) stojí v rozhodující míře za oteplováním planety, které může skončit ekologickou katastrofou.
Evropská unie chce, aby se roku 2012 staly součástí trhu s emisními povolenkami, které jsou přidělovány znečišťovatelům, také letecké společnosti. V současné době je letecká doprava z obchodování s emisními povolenkami vyjmuta a nic tak společnosti k ekologickým úsporám nenutí.
Ani po roce 2012 se však nemá evropské schéma týkat letišť, která vypouštějí 5 procent emisí z letecké dopravy. Přesto se jednatřicet evropských letišť, na kterých přistává čtvrtina letů v Evropě, na valné hromadě evropské větve Mezinárodní asociace letišť (ACI) v Manchesteru zavázalo k eliminaci CO2 vytvářených jejich činností. Jedná se o první aktivitu tohoto druhu.
Jde mimo jiné o letiště Charles de Gaulle a Orly v Paříži, Schiphol v Amsterdamu, frankfurtské letiště, manchesterské letiště, athénské letiště, milánská letiště Malpensa a Milan-Linate a další letiště v Británii, Norsku, Švédsku, Irsku a Turecku.
Připojit se chce i Praha
"Naše licence k provozu a růstu je nyní podmíněna naší schopností vypořádat se s dopadem klimatických změn," prohlásil generální ředitel evropské větve ACI Olivier Jankovec, který upozornil, že s aktivitou přichází ACI v době velkého útlumu letecké dopravy.
Podle Jankovece poklesne letos počet pasažérů o 8 procent a množství přepraveného carga o 16 procent. To je patnáctkrát více, než činil útlum po útocích z jedenáctého září.
Jediným letištěm z bývalého východního bloku, které se nyní k iniciativě připojilo, je Dubrovník. Letiště Praha ji údajně vítá a svůj souhlas chce dát v blízké budoucnosti.
"Letiště Praha přistupuje k otázce ochrany životního prostředí dlouhodobě velmi zodpovědně, jsme např. držitelem cerfitikátu EMS (Environment Management System), který každoročně audituje, zda my i naši partneři přistupujeme k životnímu prostředí v souladu s velmi přísnými kritérii," vyjádřil se z Manchesteru pro Aktuálně.cz vrchní ředitel pro Letecký obchod, provoz a řízení majetku Jiří Pos, který na konferenci v Británii Letiště Praha reprezentoval.
"Iniciativu renomované mezinárodní oborové asociace ACI velmi vítáme a v nejbližší době plánujeme provést analýzu příslušných procesů s cílem se k této výzvě připojit," dodal.
Ekologičtější přistávání
Iniciativa má probíhat ve čtyřech stádiích a podle Yannise Paraschise z vedení letiště v Aténách budou do procesu zahrnuty i společnosti, které na letištích operují - například firmy starající se o nakládání zavazadel a carga, obchody a pozemní dopravci.
Naplňování schématu bude kontrolovat nezávislý výbor, ve kterém budou i zástupci z Evropské komise, zatím však nejsou stanoveny žádné závazné časové limity. Během jednoho roku chce ACI vytvořit akreditační program, který by implementaci programu umožnil.
Už v březnu se podle Financial Times letiště a aerolinky na stovce evropských letišť zavázaly organizovaně zavést nový způsob přistávání, který by měl snížit emise CO2 do roku 2013 o 500 tisíc tun. Místo nynějšího stupňovitého přistávání, mají letadla klesat plynulejším způsobem.