Doprava budoucnosti? Cestující mají "proudit" potrubím

Petr Jemelka Petr Jemelka
13. 8. 2013 13:50
Miliardář už vozí zásoby k ISS, teď chce vynalézt nový způsob dopravy.
Hyperloop.
Hyperloop. | Foto: Reuters

San Francisko - Miliardář a zakladatel elektronického platebního systému Pay Pal Elon Musk představil projekt revolučního přepravního systému.

Hyperloop (volně přeloženo jako "hypersmyčka") je založen na cestování v hliníkových kapslích, které budou rychlostí okolo 1220 km/h létat na vzduchovém polštáři vnitřkem nadzemního potrubí.

Bezmála 600 kilometrů mezi San Franciskem a Los Angeles by tak cestující díky nadzvukové rychlosti zvládli za půl hodiny.

O tom, že Musk nežertuje a vše myslí smrtelně vážně, svědčí to, že si vizionářský sen neplní poprvé. Založil už dvě technologicky průkopnické firmy - soukromou vesmírnou agenturu SpaceX a automobilku Tesla, jež vyrábí vozy na elektřinu.

Luxusních elektromobily jsou jedněmi z mála, jimž se na trhu daří, Muskovy soukromé vesmírné lodě zase mají velkou šanci nahradit při letech na oběžnou dráhu raketoplány.

Jako vzdušný hokej...

Jak má vše fungovat? Kapsle potrubím poletí na vystřeleném vzduchovém polštáři a dál je budou pohánět lineární magnetické urychlovače umístěné na stěnách tubusu.

"Půjde o kombinaci railgunu (elektromagnetického kolejnicového děla - pozn. red.), (letounu) Concordu a vzdušného hokeje," tvrdí vizionář ve své prezentaci. Do projektu už zapojil odborníky z obou zmíněných firem.

Kvůli odporu vzduchu bude tlak v potrubí o průměru 2,3 metru snížen na 100 pascalů, což odpovídá výšce 45 000 metrů nad mořem. V každém směru má vést jeden tubus. Ve smyčce by pak mělo být na čtyři desítky kabin pro 28 lidí. Aby vše fungovalo, musí cestující vystoupit a nastoupit během 5 minut.

Hyperloop má být bezpečnější, rychlejší, levnější a pohodlnější než železniční rychlodráha, kterou chce na trase mezi San Franciskem a Los Angeles vybudovat kalifornská vláda.

Muskovo "potrubí" by mohlo zahájit provoz během sedmi až deseti let. A prý se může stát alternativou silniční, železniční, letecké i lodní dopravy.

... a levnější než rychlovlak

Stejně jako vozy Tesla, bude i Hyperloop ekologický a energeticky úsporný - mají ho pohánět solární panely umístěné na trubici. Ta má stát podél mezistátní silnice na sloupech vystavených ve vzdálenosti 46 až 96 metrů od sebe.

"Podle mého názoru je Hyperloop ideálním dopravním prostředkem mezi městy, která dělí vzdálenosti do 1500 kilometrů," míní autor myšlenky. Celý projekt by měl vyjít desetkrát levněji než plánovaný rychlovlak, tedy na necelých šest miliard dolarů (117 miliard korun).

Také cestující by měli zaplatit méně než za cestu letadlem či rychlovlakem.

Trubicová smyčka by mohla ročně přepravit 7,4 milionu cestujících. Háček je v tom, že ji Musk osobně stavět nehodlá. Rozhodně ne sám, protože se chce soustředit na rozvoj SpaceX a Tesly. Doufá ale, že se projekt zalíbí nějakému investorovi.

"Pokud přijde někdo jiný a postaví to, bude to skvělé. A já doufám, že se někdo takový najde. Pokud se ale bude zdát, že se nic neděje, nebo že se projekt ubírá špatným směrem, mohl bych si na to vyhradit nějaký čas," slíbil.

 

Právě se děje

Další zprávy