Wellington - Záchranné týmy, které se v zátoce Bay of Plenty u novozélandského pobřeží od 6. října snaží odčerpat z palivových nádrží uvízlé nákladní lodi Rena topný olej, hlásí první významnější úspěch.
Počasí se umoudřilo a nouzové odčerpávání do přistaveného tankeru Awanuia probíhá dosud nejrychleji od začátku operace.
Za posledních čtyřiadvacet hodin se z řeckého plavidla podařilo odčerpat 168 tun oleje, což znamená, že už bylo zajištěno 645 z celkových 1370 tun, které byly v palivových nádržích.
Minimálně na 350 tun toxické hořlaviny ale uniklo do moře a vlny na novozélandské pobřeží vyplavily tisíce mrtvých ptáků.
Plavidlu, jež chybou kapitána uvízlo na útesu poblíž přístavu Tauranga, hrozí rozlomení. Loď je navíc ještě silně nakloněná, a tak je rovněž třeba zajistit před sesutím 1368 nákladních kontejnerů, přepravovaných na palubě.
Jedenáct z nich obsahuje nebezpečnou chemikálii ferosilikon, která při styku s vodou snadno vzplane.
Pokud by se naplnil nejhorší scénář, znamenalo by to nejvážnější ekologickou havárii v historii Nového Zélandu. Je proto třeba jednat rychle.
Kapitána řecké nákladní lodi, plující pod liberijskou vlajkou, kvůli nehodě ve středu zatkly novozélandské úřady. Obvinily jej z toho, že loď řídil "způsobem, při němž vzniklo zbytečné nebezpečí, že ztroskotá". Za to mu hrozí dvanáct měsíců vězení a pokuta 7800 dolarů.