Dispečeři spali, sedm letadel nemohlo přistát

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
17. 4. 2011 16:40
Americký Úřad pro dozor nad civilním letectvím rozhodl posílit směny dispečerů
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Řízení letového provozu

New York - Americký Úřad pro dozor nad civilním letectvím (FAA) se v sobotu rozhodl rázně skoncovat s ospalými leteckými dispečery a vnést pořádek do plánování směn na kontrolních věžích amerických letišť.

Reaguje tak na sedm incidentů z letošního roku, kdy se piloti dopravních letadel kvůli spícím dispečerům dostali do úzkých. Naposledy se to stalo v sobotu na Floridě.

"Zakážeme jakékoliv postupy, které by mohly přispět k únavě zaměstnanců," uvedl pro CNN správce FAA Randy Babbitt v reakci n poslední případ. Úřad podle něj zavede změny v nejbližších dnech.

Jeho slova potvrdil i předseda dispečerské unie Paul Rinaldi. "Je nepřijatelné neposkytovat službu, která se od nás očekává. Naši povinnost bereme zcela vážně a věříme, že únava je v těchto případech hlavním důvodem pochybení," prohlásil.

Alarm ve vedení FAA vyvolal už první incident z konce března, kdy na Reaganově letišti v hlavním městě Washingtonu přistála dvě letadla bez komunikace s věží, protože službu konající dispečer usnul. Stejná příhoda v dalších dnech potkala piloty při přistávání v Lubbocku v Texasu, v Knoxville v Tennessee, v Seattlu ve státě Washington, v nevadském Renu a naposledy dnes ráno v Miami na Floridě.

Opakované případy selhání způsobily v USA skandál, který minulý čtvrtek vyvrcholil propuštěním šéfa dohledu nad americkým leteckým provozem. Na 400 amerických dopravních letišť dohlíží na 15 tisíc leteckých dispečerů.

Vedení FAA rozhodlo, že noční provoz, přestože je na menších letištích často velmi slabý, nesmí za žádných okolností kontrolovat pouze jediný dispečer. Dosud tomu tak bylo na nejméně 24 letištích.

Napříště smějí kontroloři sloužit pouze v páru, a to ve směnách, o jejichž sestavování chce mít FAA přehled. Často totiž podle šéfa FAA Randyho Babbitta docházelo k případům, kdy kontroloři spojovali odpolední směnu s noční bez náležité přestávky k odpočinku.

Na velkých amerických letištích, například v New Yorku, Chicagu nebo Los Angeles, nedocházelo ani v minulosti nikdy k případům, že by noční směnu zajišťoval jediný dispečer. Nebylo tomu tak ani v Miami, kde mělo v noci na sobotu službu 12 kontrolorů. Hříšník, který zaspal, ovšem okamžitě přišel o práci.

 

Právě se děje

Další zprávy