Dědictví šedesátých let? Nakupování, ne lidská práva

Roman Gazdík
27. 7. 2009 13:20
Hlavním odkazem šedesátých let bude podle Američanů konzumerismus
Dveře obchodů se nakonec otevřely v 5:00 ráno. (Best Buy, New York)
Dveře obchodů se nakonec otevřely v 5:00 ráno. (Best Buy, New York) | Foto: Reuters

Washington - Když se řekne šedesátá léta v USA, vybaví si člověk zřejmě válku ve Vietnamu, kulturu hippies, Woodstock a experimentování s drogami nebo protesty a hnutí za občanská práva.

Podle Američanů však bude dědictvím generace, která v tomto období začala dospívat, zejména nestřídmost a nakupovací horečky.

Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Zogby International, kterého se zúčastnilo 4811 Američanů.

Generace takzvané populační exploze (baby boomers) nyní straší zejména americký sociální systém, který není na mohutný příliv seniorů narozených v letech 1946 až 1964 připraven. Poměrně nelichotivou vizitku jim však vystavují Američané obecně.

Dvaačtyřicet procent dotázaných se domnívá, že jejich dědictvím bude začátek období nestřídmosti a konzumerismu, tedy snahy dosáhnout osobního štěstí hromaděním zboží. Sedmadvacet procent si naopak myslí, že hlavním odkazem bude začátek změn sociálního a kulturního charakteru a ukončení druhé světové války.

Jedenáct procent je přesvědčeno, že žádné zvláštní dědictví neexistuje, třináct procent si nebylo jistých a devět procent jmenovalo něco jiného.

Zajímavé rozdíly průzkum objevil v názorech mezi bělošskou a černošskou populací. Přesně padesát procent černochů se totiž domnívá, že hlavním dědictvím budou sociální a kulturní změny.

V šedesátých letech byly zrušeny segregační rasové zákony a pochody za občanská práva i figury jako Martin Luther King jr. nebo Malcolm X nelichotivou rasovou situaci v USA ukázaly celému světu.

Běloši naopak vidí dědictví šedesátých let silněji v konzumerismu (45 procent ku 23), u hispánské populace to je vyrovnané (36 pro konzumerismus a 32 pro kulturní a sociální změny). Jako období kulturních změn vnímají šedesátá léta výrazněji také ženy (33 ku 20) než muži (20 ku 48 pro konzumerismus).

"Turbulentní šedesátá léta a generace, která tehdy dospěla, stále dělí národ a dokonce i onu generaci samotnou," říká zakladatel Zogby International John Zogby. "Ženám, afroameričanům a hispáncům přinesly sociální změny započaté v šedesátých letech výhody, takže vidí tuto generaci v lepším světle než muži a běloši."

 

Právě se děje

Další zprávy