Co přineslo pátrání v Concordii. Otázky a odpovědi

Petr Jemelka Petr Jemelka
1. 2. 2012 6:30
Pátrání oficiálně skončilo. Nad havárií ale pořád visí otazníky
Costa Concordia u ostrova Giglio.
Costa Concordia u ostrova Giglio. | Foto: Reuters

Řím - Italské úřady po osmnácti dnech ukončily pátrání po pohřešovaných ze ztroskotané výletní lodi Costa Concordia.

Naděje, že by byl ve vraku nalezen někdo živý, už pohasla, a potápěči by tak riskovali vlastní životy zcela zbytečně.

Krizový tým sestavený na ostrově Giglio se teď bude plně soustředit na to, aby zabránil hrozící ekologické katastrofě.

Informace o příčinách neštěstí, počtu pohřešovaných i obětech se po celou dobu vyšetřování značně rozcházely. Stejně tak se rozcházely i výpovědi kapitána a dalších zúčastněných.

V následujících odstavcích jsme se pokusili celý příběh shrnout. A přehledně, v otázkách a odpovědích, vysvětlit, co se vlastně před skoro třemi týdny u břehů Toskánska stalo.  

Jak to začalo?

Sedmidenní plavba luxusní lodi Costa Concordia s přibližně 4200 lidmi na palubě po Středozemním moři tragicky skončila u ostrova Giglio v podstatě dřív, než vůbec začala. Zhruba hodinu a půl po vyplutí z přístavu Civitavecchia 290metrové plavidlo o tonáži 114 500 tun narazilo na útesy. V trupu vznikla 50metrová trhlina a do lodi začala rychle proudit voda. Posádka zprvu vážnost situace podcenila, což se později ukázalo jako fatální chyba.

Kapitán lodi Francesco Schettino nařídil evakuaci, až když bylo pozdě a po opakované urgenci pobřežní stráže. Tu zalarmoval jeden z cestujících. Evakuace byla naprosto zmatečná a na lodi propukla panika. Většinu pasažérů se podařilo zachránit jen díky blízkosti pobřeží. Velmi rychle vyšlo najevo, že se loď nesmyslně odchýlila od plánovaného kurzu a plula příliš blízko ostrova.

Proč se Concordia odchýlila z kurzu?

Potvrdilo se zprvu neuvěřitelné vysvětlení. Kapitán Schettino, který v tu dobu odpovídal za zhruba 1000 členů posádky a 3000 pasažérů, se rozhodl pro oblíbený, ale velmi riskantní manévr  - "pozdrav Gigliu" s celou lodí. V praxi to znamenalo porušení bezpečnostních předpisů, přiblížení se k ostrovu a natočení lodi směrem k němu.

Proč chtěl zdravit Giglio?

Foto: Reuters

Kapitán, jenž ze začátku zapíral, nakonec před soudem vše přiznal. Tvrdí ale, že šlo o běžnou praxi a vedení rejdařství Costa Crociere ho do manévru tlačilo. Šlo prý o způsob propagace společnosti. Ze satelitního sledování námořního provozu vyplynulo, že už Concordia nebezpečně blízko ostrova minimálně jednou proplula.

Vedení společnosti to vytrvale odmítá a ohání se tím, že Schettino jednal na vlastní pěst. Každopádně se v italských médiích objevil dopis ze srpna loňského roku, v němž starosta ostrova Giglio Sergio Ortelli děkuje Schettinovi za "skvělou podívanou", kterou měl uspořádat lidem na pevnině.

O tom, že se nejednalo o úplně nečekaný kousek, svědčí i příspěvek sestry vrchního číšníka z Concordie na Facebook. Chvíli před tragédii napsala, že její bratr na Concordii brzy propluje velmi blízko rodného ostrova. Do médií navíc unikla tajně pořízená nahrávka telefonního rozhovoru mezi kapitánem a přítelem Fabriziem. I v něm Schettino tvrdil, že ho firma k riskování nutila.

Kolik lidí bylo na palubě a kolik je vlastně obětí?

Jelikož posádka nebyla schopna dát dohromady seznam cestujících, není možné přesně určit, kolik lidí bylo na palubě. Rejdařství navíc připustilo, že se na Concordii pravděpodobně plavili i černí pasažéři. Oficiální čísla hovoří o 17 obětech a 15 nezvěstných.

Kapitán Concordie Francesco Schettino.
Kapitán Concordie Francesco Schettino. | Foto: Reuters

Co bude s kapitánem?

Kapitán s největší pravděpodobností skončí za mřížemi. Soud mu navíc k zabití jistě přičte ještě předčasné opuštění lodi, které potvrdili očití svědci. Hrozí mu až patnáct let vězení.

Jaká bude kompenzace?

Vedení společnosti Costa Crociere projevilo notnou dávku cynismu. Pasažérům totiž kromě odškodného ve výši 11 tisíc eur (asi 280 tisíc korun) nabídla i 30procentní slevu na další plavbu. Vrásky na čele udělalo potopení lodi také pojišťovnám. Půjde o největší pojistnou událost na moři od potopení Titaniku. Pojistné se může vyšplhat až k jedné miliardě dolarů.

Co s vrakem?

Krizový tým musí nejprve zažehnat hrozbu ekologické katastrofy a odčerpat z lodi zbývajících 2400 tun paliva. Zahájení této operace zatím počasí nedovoluje, začít by se ale mohlo během příštích 24 hodin. Odčerpávání potrvá asi dva týdny, pak se rozhodne, co s vrakem dál. Zda se ho pokusí vyzvednout zpět na hladinu, rozřezat na menší části nebo ho potopit. Není vyloučeno, že se společnost pokusí loď dotáhnout do doků a opravit. To by ovšem bylo velmi náročné a nákladné.

 

Právě se děje

Další zprávy