Moskva - Analýza černých skříněk nepotvrzuje spekulace tisku o tom, že zablokování otáček motoru palubní brzdou bylo příčinou letecké havárie, při níž minulý týden u Jaroslavle havaroval letoun Jak-42 s hokejisty místního klubu Lokomotiv.
Agentura Interfax dnes s odvoláním na odborníky napsala, že podvozek Jaku by ani tlak motoru proti brzdné soustavě nevydržel.
"V datovém zápisu černé skříňky není žádná informace o tom, že by taková situace nastala," uvedl Interfax s odvoláním na zdroj v leteckých kruzích blízký k vyšetřování. "Verzi o tom, že by neodblokování parkovací brzdy bylo příčinou letecké katastrofy, nic nepotvrzuje."
Bulvární list Moskovskij komsomolec v úterý napsal, že důvodem nedostatečného tahu motorů, který podle převažujícího názoru odborníků havárii bezprostředně způsobil, bylo banální opomenutí posádky, která nevypnula omezovač otáček motorů. Situaci letounu list přirovnal k chování automobilu, který se rozjíždí se zataženou ruční brzdou.
Nevolností postižený hlavní pilot Andrej Solomencev předal podle moskevského listu řízení druhému pilotovi Igoru Ževelovovi, aniž omezovač obrátek odblokoval. Piloti si prý během startu chyby všimli a brzdu uvolnili, pro dosažení potřebné rychlosti ale už bylo pozdě.
Zajištěné brzdy si nelze nevšimnout
Zpráva deníku Moskovskij komsomolec vyvolala v ruských odborných kruzích zděšení, protože může ukazovat na zásadní selhání posádky. Pro zkušebního pilota Sergeje Knyšova je verze šířená ruským bulvárem jen těžko k uvěření.
"Zajištěného omezovače prostě není možné si nevšimnout," tvrdí. "Při dnešní úrovni výcviku pilotů a vzhledem k hrůznému stavu ruského letectva je ale všechno možné. Druhý pilot je dnes v letadlech prakticky nulová veličina," uvedl Knyšov.
Knyšovův kolega Alexandr Akimenkov na serveru Gazeta.ru verzi s ruční brzdou přímo vylučuje. Se "zataženou ruční brzdou" podle něj Jak-42 prakticky nemohl vzletět, protože sílící tah motorů směřující proti omezovači by prý kola od podvozku odtrhl.
Tuto domněnku potvrzuje v dnešní informaci Interfaxu i další ruský zdroj, podle něhož by podvozek Jaku-42 tah motorů působící proti zapnutému brzdnému systému nevydržel. "Nejspíš by se ještě před odstartováním poškodil podvozek a letoun by nevzlétl," napsal Interfax.
Jediný přeživší promluví nejdřív o víkendu
Vyšetřovatelé ruské prokuratury a Mezistátního leteckého výboru (MAK) si stěžují, že neurčité a často protichůdné informace o příčině tragické havárie, které se většinou odvolávají na mlhavé zdroje, vyvolávají nervózní atmosféru a komplikují objasňování skutečných příčin.
Je podle nich zřejmé, že kromě analýzy černých skříněk je třeba vyčkat na výpověď palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný havárii přežil. Jeho stav se sice postupně zlepšuje, dnes ho lékaři označili za "vcelku uspokojivý". Vyšetřovatele k němu ale zatím nepouštějí. Nejdříve se tak prý stane kolem víkendu.
Oficiální tečku za vyšetřováním udělá až úřední výnos MAK, který je zkoumáním případu pověřen. Některá média nevylučují, že se tak může stát už dnes.