Amerika má nový Disneyland: svatbu prince za oceánem

Václav Viták
27. 4. 2011 14:35
Americká média věnují svatbě Williama a Kate větší pozornost než britská
Svatební suvenýry jsou všude. Královskou svatbu hltají i za mořem.
Svatební suvenýry jsou všude. Královskou svatbu hltají i za mořem. | Foto: Reuters

Washington - Princ William a Kate Middletonová budou jednou kralovat Británii, nikoli Spojeným státům, americká média jsou přesto britskou událostí roku zcela posedlá.

Americké televizní stanice se předhánějí v tom, kdo svým divákům zprostředkuje z Londýna více informací.

Jen televize CNN má mít podle listu The Wall Street Journal v Londýně 400 svých zaměstnanců, zatímco do Japonska, postiženého zemětřesením a následnou jadernou havárií ve Fukušimě, jich poslala jen padesát.

Pro americká média je svatba prince z domu Windsorů a obyčejné dívky Kate Middletonové, pocházející z vyšší střední třídy, novodobou pohádkou, která se změnila v realitu.

William a Kate.
William a Kate. | Foto: Reuters

NBC, CBS, CNN i ABC již týdny zavalují své diváky neustálým zpravodajstvím o nastávající britské královské svatbě, nejrůznějšími dokumenty i televizními filmy, natočenými právě při této příležitosti.

O jednom z nich, filmu William & Kate, jeden kritik napsal: "Udělejte si službu a raději strčte hlavu do trouby."

Moderátorské hvězdy všech největších amerických stanic už týden před svatbou rozbily svůj hlavní stan v Londýně.

Američané údajně dokonce požádali Buckinghamský palác, aby přesunul čas hlavní ceremonie ve Westminsterské katedrále na odpoledne. Při stávajícím rozvrhu si totiž v USA zájemci o přenos budou muset přivstat.

Tato informace prý ale není pravdivá.

Disneyland Británie

Pro velký počet obyvatel USA je Británie jakýsi obrovský exotický Disneyland a pro americké televizní stanice je svatba Williama a Kate v tomto Disneylandu hlavní atrakcí .

Navíc přichází ve správnou dobu. Velká Británie i Spojené státy prožívají těžké ekonomické časy a svatba je rozptýlení, které dává alespoň částečně zapomenout na nepříjemnou hospodářskou realitu.

Pak je tu také stále přítomen duch princezny Diany. Když si Amerika má představit někoho, kdo symbolizuje britskou monarchii, není to většinou královna Alžběta, ale Lady Di a její mediálně vděčný životní příběh.

Ameriku v roce 1981 fascinovala její svatba a poté její bouřlivý život i tragická smrt. Dianě zřejmě nebylo nikdy souzeno, aby se stala královnou, ale její prvorozený syn bude jednou britským panovníkem, a tím její osud došel naplnění.

To je pro většinu diváků na druhé straně Atlantiku podstata Williamovy nadcházející svatby.

Proč taková posedlost?

Přesto může někoho udivit, proč americká média věnují tolik pozornosti britské královské rodině, zatímco jiné monarchy zcela opomíjejí.

Před necelým rokem se princezna Victoria, dědička švédského trůnu, provdala za Daniela Westlinga. Role se tady obrátily - nearistokratického původu byl novomanžel.

Westminstrské opatství.
Westminstrské opatství. | Foto: Reuters

Do Stockholmu se sjeli monarchové z celé Evropy a svatební průvod byl dlouhý téměř sedm kilometrů. Pro americká média ale jakoby tato událost neexistovala.

Odpověď je jednoduchá: Amerika nikdy nebyla švédskou kolonií a nesdílí s touto zemí jazyk ani podstatnou část své historie.

Ti Američané, kteří chtějí vidět svatbu Williama a Kate a nevydali se do Londýna, si v pátek před šestou hodinou ranní zapnou televizi nebo se rozjedou do některého z nesčetných amerických hotelů a restaurací, které k této příležitosti pořádají otevřené párty s živým televizním vysíláním z Londýna a pohoštěním.

Kromě toho se po celé Americe budou konat další stovky podobných setkání u televize, tentokrát čistě soukromých.

Přesto se zdá, že americká média zájem Američanů o Williama a Kate přeceňují. Podle průzkumu listu The New York Times se o jejich svatbu "trochu zajímá" jen 22 procent obyvatel USA a pouze 6 procent "velmi".

U ostatních převládá republikánský názor, že se jedná o nudnou a zbytečnou pompu.

 

Právě se děje

Další zprávy