Washington – Den díkůvzdání, asi druhý nejdůležitější americký svátek po Vánocích, je v USA obdobím, kdy se sjíždějí rodiny a peče se krocan či krůta s nádivkou. Po čtvrtku už následuje další součást tradice, černý pátek, kdy americké obchody nabízejí obrovské slevy. Letos připadá na 24. listopadu a novinkou je, že kromě krocana a výprodejů mají svůj vrchol také prodejci marihuany.
Server Quartz zavtipkoval, že marihuana, která je nově od referend, jež proběhla zároveň s prezidentskými volbami 8. listopadu, legálně k dostání ve čtyřech státech, tak pomůže překonat těžkosti a někdy trapnou atmosféru rodinných srazů.
Legálně lze marihuanu v USA koupit v osmi státech a ve federální oblasti Washington D.C. Podle odhadu agentury Bloomberg jde o trh v hodnotě dvaceti miliard dolarů. Už loni prodejci zaznamenali v pátek po Dni díkůvzdání – který si překřtili na "zelený pátek" – oproti běžným pátkům vyšší prodej o 13 procent.
Od referend 8. listopadu má k marihuaně – jako léku i jako "rekreační" droze – legálně přístup více než pětina Američanů. Největší koncentrace spotřebitelů je v Kalifornii, kde se odhaduje, že ji pravidelně kouří 13 procent obyvatel, tedy asi pět milionů lidí. Po referendech také na burze vzrostla hodnota akcií firem, které se pěstováním a výrobou marihuany zabývají.
"Ve státech, kde je použití plně legální, jako jsou Colorado či Oregon, jsou reklamy na cannabis kolem černého pátku naprosto normální," řekl Bloombergu Adam Bierman, spoluzakladatel konzultační firmy MedMen, která se zabývá právě trhem s marihuanou.
Podle některých odhadů se prodeje během letošního Dne díkůvzdání a dne poté oproti běžným dnům až zdvojnásobí.
Například Kaya Cannabis v Denveru začalo s prodejem a slevami navázanými na Den díkůvzdání už v pondělí, protože loni měli větší prodeje před samotným svátkem, na který se lidé zásobovali marihuanou, podobně jako nakupují jídlo a pití. K dispozici v tomto obchodě mají dva sváteční balíčky za 40 a 50 dolarů včetně nasyceného roztoku a speciálních cigaret, do nichž se koncentrát dává a které nebudí nežádoucí pozornost. "Abyste nenaštvali na rodinné sešlosti babičku," cituje Bloomberg Amandu Gonzálezovou, šéfku obchodu.