Amsterodam - Nizozemská letecká společnost KLM bude od letošního září používat ve svých strojích, létajících na trase Amsterodam-Paříž a zpět, jako palivo použitý olej na smažení.
KLM přitom nebude muset motory svých letounů pro potřeby tohoto biopaliva nijak upravovat, řekl ředitel společnosti Camiel Eurlings.
Aerolinky chtějí tímto způsobem snížit emise skleníkových plynů, produkovaných jejími letadly, a to s "minimálním negativním dopadem na biodiverzitu a zásobování potravinami".
Evropská unie letos leteckým dopravním společnostem sdělila, že budou muset do roku 2012 snížit při letech na evropský kontinent emise skleníkových plynů o tři procenta, chtějí-li splnit nové limity pro znečištění.
Cílem EU je přimět dopravce, aby začali používat čistější a ekologicky šetrnější paliva, nebo využívali tradiční pohonné hmoty hospodárněji, tedy aby používali lehčí letouny s úspornějšími motory.
KLM již v roce 2009 vyzkoušela biopalivo ve svém stroji Boeing-747. Jeden ze čtyř motorů byl tehdy poháněn palivovou směsí, jež se skládala z 50 procent z biopaliva a z 50 procent z tradičního kerosinu.
Zatím jen na 200 letů
Ředitel Eurlings řekl, že KLM bude přepálený olej, nevhodný k přípravě dalších jídel, získávat od hotelů, restaurací a potravinářských firem, a poté ho bude posílat na rafinaci do USA.
Uvedl dále, že pokud jde o toto biopalivo, budou současné kapacity zatím stačit jeho společnosti pouze na 200 letů na už zmiňované trase Paříž-Amsterodam.
I tak bude použitý olej na smažení tvořit pouze 50 procent pohonné směsi, druhou bude opět tradiční letecký benzín. Eurlings ale prohlásil, že jeho společnost má do budoucna mnohem ambicióznější cíle.
"Cesta ke stoprocentně obnovitelným zdrojům energie je úžasnou výzvou. Potřebujeme společně pracovat na tom, abychom získali trvalý přístup k palivům z obnovitelných zdrojů," řekl.
KLM létá na lince Amsterodam-Paříž šestkrát denně. Nevylučuje, že časem začne přepálený jedlý olej coby palivo využívat na všech letech na této trase.
Přepálený potravinářský olej je "přijatelný"
Společnost KLM není jedinou, která hledá cestu, jak přejít částečně nebo úplně na biopaliva z obnovitelných zdrojů. Experimentální lety s jejich použitím provedli jiní dopravci, mimo jiné Virgin Atlantic, Air New Zealand, Air Japan a Continental Airlines.
Virgin Atlantic například jako první komerční společnost podnikla v roce 2008 let z Londýna do Amsterodamu, při kterém částečně použila pohonné hmoty z obnovitelných zdrojů.
Její Boeing-747 měl tehdy v jedné ze svých čtyř nádrží pohonnou směs, která se skládala z dvaceti procent z biopaliva - oleje získaného z kokosových ořechů a semen brazilské palmy babasu (Attalea speciosa).
Ochránci životního prostředí přesto zahrnuli Virgin Atlantic a jejího majitele Richarda Bransona ostrou kritikou. Upozornili, že pokud by tato společnost měla létat na biopaliva, spotřebovala by polovinu britské zemědělské produkce.
Branson se bránil tím, že se jednalo pouze o experiment a že příští biopaliva se budou získávat nikoli z potravinářských plodin, ale z řas.
KLM se však poučila, proto sáhla po přepáleném jedlém oleji.