Spamování už je příliš. Plaťme za e-mail, navrhli v USA

Josef Tuček
23. 8. 2009 23:01
"Poštovní" známky v internetové komunikaci? Nadšení nevzbuzují
Nevyžádané e-maily jsou zátěží pro komunikaci na internetu i nervy jeho uživatelů.
Nevyžádané e-maily jsou zátěží pro komunikaci na internetu i nervy jeho uživatelů. | Foto: Ondřej Besperát

Washington - Zavést obdobu poštovních známek do elektronické pošty navrhuje americká iniciativa CentMail, již založili dva zaměstnanci výzkumu internetové společnosti Yahoo!.

Chtějí tak odlišit opravdové e-maily od spamů, neboli nechtěné reklamní pošty.

Peníze na charitu

Myšlenka je taková: člověk pošle peníze na účet služby CentMail a následně dostane jakési virtuální "poštovní známky". Za každý americký cent (asi osmnáct haléřů) získá jednu "známku", což je určitá obdoba zabezpečeného elektronického podpisu, která je spojena s konkrétním uživatelem a pak konkrétním e-mailem, a je použitelná pouze jednou.

Uživatel služby si nahraje do počítače speciální software a "známku" vždy připojí ke každému odesílanému e-mailu.

Spamové filtry uživatelů této služby pustí "oznámkované" e-maily jako spolehlivé. Ostatní maily posuzují podle svého nastavení přísněji. Popřípadě mohou zařadit všechny "nefrankované" maily rovnou do spamového koše.

Veškeré získané peníze dá CentMail na dobročinné účely přesně podle toho, kam by je chtěl poslat uživatel služby, který si za ně "známky" kupuje.

Nenadšená reakce

Že by se obdoba poštovních známek dostala na internet? Zatím nadšení nevzbuzuje.
Že by se obdoba poštovních známek dostala na internet? Zatím nadšení nevzbuzuje. | Foto: Aktuálně.cz

Sklupiny posílající spamy po milionech by si nemohly dovolit "známky" kupovat, argumentují autoři CentMailu. Dokonce uvádějí, že u "známek" by se evidovalo, kdo si je koupil, takže by bylo možné i odhalit případného narušovatele pravidel.

Soukromé osoby i firmy by si však e-maily za jeden cent mohly snadno dovolit, a komunikace mezi nimi by pak přestala být rušena spamy.

"Reakce nebyla zcela pozitivní," konstatují eufemisticky na svém webu autoři myšlenky a citují výroky typu: "Na tuhle bláznivinu bych vám nedal ani špínu z pupíku." Případně: "Platit za e-maily je hloupý nápad, který musel vymyslet někdo, kdo neměl nic pořádného na práci."

Jestli se nápad na placení za e-maily ujme, není tedy příliš pravděpodobné -podstatně by se tím změnila současná idea fungování internetu. Nicméně ukazuje, jak zoufalé věci už vymýšlejí i programátoři, kteří nejsou schopni zastavit příliv spamu zahlcujícího e-mailové schránky a brzdícího komunikaci na síti.

 

Právě se děje

Další zprávy