Štrasburk - ABS, ASR, BAS. Přestáváte se ve zkratkách technických vylepšováků automobilů orientovat? Alespoň tu poslední by si ale řidiči pamatovat měli - od roku 2010 bude totiž povinná ve všech nových automobilech.
Odpovídající nařízení o povinnosti montovat do vozů tzv. brzdového asistenta (BAS) schválil Evropský parlament.
Na evropských silnicích totiž ročně zahyne na osm tisíc chodců a dalších 300 tisíc utrpí zranění po střetu s jedoucím autem. Důvod? Řidiči často neumějí účinně brzdit: když už stlačí pedál rychle, zapomenou pořádnou silou přišlápnout.
Právě BAS na malé stlačení pedálu reaguje posílením účinku, a to tak, že se podle testů brzdná dráha zkrátí až o pětinu. Ročně by tak mohla být zachráněna možná až tisícovka chodců.
Nařízení platí nejen pro osobní vozy, ale také pro užitková auta do maximální hmotnosti 3,5 tuny. Ti ale mají na zavedení BAS šest let.
Pro evropské výrobce povinný systém BAS žádný větší problém nepředstavuje. Například Škoda do svých nových modelů asistenta montuje již několik let.
V roce 2013 budou muset nové modely také procházet přísnější homologací, kde se bude testovat právě případná srážka s chodcem. Další elektronika ve voze, jako je například počítačově řízení systém prevence střetů, v nařízení neprošla.
Podle europoslance Petra Duchoně je schválená norma „rozumným kompromisem mezi ochranou pasažérů ve vozidle a chodcem a dalšími konstrukčními parametry vozidla."