Valašské Meziříčí (Vsetínsko) - Představitelé Valašského Meziříčí a dalších desíti měst a obcí ze tří krajů bojují za výstavbu necelých pět kilometrů dlouhé Palačovské spojky v úseku Lešná - Palačov.
"Vytvořili petiční výbor, jehož cílem bude v několika týdnech získat co nejvíce podpisů pod petici za obnovení přípravy tohoto silničního úseku," sdělila mluvčí Valašského Meziříčí Vendula Králová.
Palačovská spojka se měla začít stavět letos, s jejím dokončením se v původním plánu počítalo do pěti let. Její výstavba by ulevila hned několika samosprávám ve třech krajích.
Ministerstvu chybějí peníze
Ministerstvu dopravy však chybějí peníze. V rámci úsporných opatření byla zastavena i druhá a třetí etapa stavby silnice I/35 Valašské Meziříčí - Lešná.
Kromě Valašského Meziříčí jsou v petičním výboru také představitelé měst Nový Jičín, Hranice a obcí Hodslavice, Starý Jičín, Černotín, Milotice, Lešná, Bělotín, Špičky a Teplice nad Bečvou.
"Doufáme, že se nám tímto krokem podaří ministra dopravy přesvědčit o nutnosti vybudování této stavby dříve než v roce 2018. I toto datum se však dá považovat za optimistické," řekl starosta města Jiří Částečka (ODS).
Kvůli chybějícímu úseku jsou podle představitelů obcí významně zatěžovány stávající silnice I/35 a I/57 v délce 47 kilometrů a komunikace třetí třídy v délce necelých 12 kilometrů.
Na údržbu padlo čtvrt miliardy
Argumentují i narůstající tranzitní dopravou. Podle Částečky je problémem znečišťování ovzduší a překračování hygienických limitů hluku. "To má dopad na zdraví obyvatel města. Současná situace je prostě neúnosná," poznamenal.
Po ministerstvu dopravy požadují zajištění peněz na realizaci alespoň první etapy do roku 2015. Poukázali přitom také na to, že jen za poslední čtyři roky padlo na údržbu silnic I/35 Hranice - Valašské Meziříčí a I/57 Nový Jičín - Valašské Meziříčí přibližně čtvrt miliardy korun.
"Vybudování první etapy se pohybuje v nákladech jedné miliardy korun," upozornil Částečka.
Petiční archy budou do 9. září obyvatelům Valašského Meziříčí k dispozici na matrice a v informačním centru Rozvojové agentury VIA, která sídlí na zadním nádvoří zámku Žerotínů. Po uplynutí lhůty se podpisové archy ze všech měst zkompletují a zašlou na ministerstvo dopravy.