Autobusy ve Zlíně si umí prodloužit na semaforu zelenou

ČTK ČTK
5. 4. 2013 8:58
Systém umožní rychlejší průjezd městem, více času na nastupování pro cestující a úspory
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jaroslav Jiřička

Zlín - Vozy zlínské městské hromadné dopravy díky nové technologii komunikují se semafory.

Systém umožní rychlejší průjezd městem, více času na nastupování pro cestující a úspory na energii a pohonných hmotách i vozech.

Projekt se připravoval několik let, loni se začal realizovat a do konce dubna je ve fázi zkušebního provozu, řekl primátorův náměstek Jiří Kadeřábek (Zlínská volba).

"V praxi systém funguje tak, že řidiči MHD dostávají prostřednictvím svých palubních počítačů do vozidla informaci, v kterém okamžiku mohou vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelně řízené křižovatce zelenou a mohli křižovatkou volně projet bez zastavování," uvedl Kadeřábek.

Zařízení dokáže také v určitém rozmezí prodloužit na semaforu křižovatky "zelenou" nebo naopak zkrátit "červenou", když se ke křižovatce vůz blíží.

Díky systému již nebudou trolejbusy a autobusy tak často stát na křižovatkách. Zmenší se také zpoždění vozů. Zkušební jízdy ukázaly, že doba průjezdu mezi Zlínem a Otrokovicemi se zkrátí.

Naplno by měl nový systém běžet od příštího roku. Počítá se s tím, že se podle něj změní jízdní řád.

"V důsledku tohoto systému se nám mírně prodlužuje doba stání na některých zastávkách, takže cestující mají více času na nastupování, méně se ale čeká na křižovatkách. Příjezdy vozidel na zastávky nyní více odpovídají hodnotám stanoveným jízdními řády," uvedl hlavní dispečer Dopravního podniku Zlín-Otrokovice (DSZO) Josef Polách.

Ostatní řidiče systém nijak neovlivňuje. Do projektu Preference a plošné koordinace MHD je nyní ve Zlíně a Otrokovicích zapojeno již 38 křižovatek se světelnou signalizací z celkového počtu 39.

Město do projektu investovalo částku 36,1 milionu korun, z nichž asi 32 milionů pokryje evropská dotace.

 

Právě se děje

Další zprávy