Ústí nad Labem - Po bezmála pěti letech průtahů se ve středu naplno rozeběhla dostavba dálnice D8 přes České středohoří.
Informaci potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.
ŘSD ráno předalo stavbu firmě Eurovia, která vede dodavatelské konsorcium, a vzápětí na trasu vyrazily bagry. Projekt za 12 miliard korun zbrzdily zejména spory úředníků a ekologů.
Při prvním zahájení stavby v roce 2007 se hovořilo o dokončení do roku 2010, teď je aktuální přelom let 2014 a 2015.
Bagry byly v místech budoucí křižovatky Řehlovice, kde úsek končí, k vidění už 23. dubna, ŘSD ale tvrdilo, že jde o geologický průzkum. Navíc jich bylo jen pár, zatímco dnes ráno se jich na témže staveništi pohybovala už minimálně desítka.
Hrozí ještě žaloba
"Předání staveniště a všech pozemků bylo uskutečněno a je možné na základě pravomocného stavebního povolení stavbu realizovat," uvedla Ledvinová. Teď už by podle ŘSD nemělo dostavbu nic zastavit.
Určitou hrozbu ale představuje možná žaloba jednoho aktivisty, který může ještě balík povolení zpochybnit u soudu. Kdyby mu dal zapravdu, stavba by se musela znovu zastavit, samotná žaloba už ale odkladný účinek nemá.
Pohled z nebe na dálnici D8 - podívejte se:
Úsek přes České středohoří je poslední, který zbývá na dálnici z Prahy do Podkrušnohoří a do severního Německa postavit. Část trasy se začala stavět už v roce 2007, z ní je ale hotový jen 3,7 kilometru dlouhý úsek z Lovosic k obci Bílinka. Ten ale měl také problémy se stavebním povolením, protože na něm vyrostl jiný most, než jaký povolovala dokumentace.
Řidičům by se měl definitivně otevřít přesně za týden. Ze zbylých 12,7 kilometru je asi sedm kilometrů rozestavěných a posledních pět je kvůli chybějícímu povolení zatím zcela netknutých.