Sdružení chce, aby rozhodnutí k D3 přezkoumal soud

ČTK ČTK
9. 5. 2012 16:51
Sdružení nesouhlasí s vedením D3 přes Posázaví, jejíž výstavba se plánuje na rok 2020
Dálnice D3.
Dálnice D3. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Praha - Zájmové sdružení obcí Klid chce navrhnout soudní přezkum rozhodnutí týkajících se středočeské části dálnice D3.

Řekl to předseda sdružení Michal Bernard. Stát se definitivně rozhodl vést dálnici v takzvané západní variantě, tedy přes Posázaví.

Ministr dopravy Pavel Dobeš poukázal na to, že tato trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích. Podotkl, že se vždy najde skupina obyvatel, která s nějakou trasou nebude souhlasit.

D3 má spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem.

Sdružení podle Bernarda uvažuje o různých právních krocích, kterými by napadlo povolovací proces, a to jak v rámci územního plánování, kdy byla západní varianta zakotvena v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, tak v rámci územního řízení na stavbu.

"Jsme připraveni podrobovat rozhodnutí, která byla učiněna a která ještě učiněna budou, nezávislému soudnímu přezkumu," prohlásil Bernard. Přezkoumání má ukázat, zda jsou tato rozhodnutí zákonná a věcně správná.

Západní variantu schválilo počátkem roku ministerstvo životního prostředí. Územní rozhodnutí bude ale podle Ředitelství silnic a dálnic vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků.

"Jsem rád, že se situace pohnula dopředu. O dálnici D3 se mluví velmi dlouho," připomněl Dobeš po jednání vlády. Podle něj je důležité akcentovat jednu trasu a nemít rozdělené varianty mezi D3 a R4.

Místo nové D3 chce sdružení více obchvatů

"Takových 'definitivních' rozhodnutí už od té doby, co se připravuje D3, bylo hodně. Tohle podle našeho názoru není úplně zásadní milník," komentoval poslední vývoj Bernard. Podotkl, že k samotné výstavbě ještě povede dlouhá cesta.

"Bude to nějaký čas trvat, zároveň to ale evidentně znamená, že stát na tuhle stavbu nemá peníze, proto odsouvá územní rozhodnutí až za rok 2015 a samotnou výstavbu až za rok 2020," dodal.

Sdružení chce podle něj státu svými aktivitami "pomoci v přemýšlení", zda by místo výstavby nové dálnice nebylo výhodnější rozšířit silnici I/3, vybudovat obchvaty obcí na této trase a prodloužit silnici R4 na Písek a České Budějovice.

Podívejte se, jak na začátku vypadaly plány na dálnici v Posázaví:

Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Ministerstvo životního prostředí vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí.

Pro ministerstvo je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít údajně menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. Trasu přes Posázaví vyhodnotila jako nejvýhodnější před několika lety i expertní komise ČVUT.

Kritici západní varianty tvrdí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.

 

Právě se děje

Další zprávy