Praha - Stav některých pražských mostů přes Vltavu je velmi špatný. Vyplývá to z materiálu, který pro magistrát vypracovala Technická správa komunikací (TSK).
Vůbec nejhůř na tom je Libeňský most, který potřebuje nutně zrekonstruovat.
Opravit by potřeboval i Hlávkův a Palackého most. Mosty navíc poničila červnová povodeň, která vymlela spáry a odplavila záhozy mostů. Naopak zcela v pořádku je Lahovický most, Mánesův a opravený Štefánikův most.
"Jednoznačně nejhůře je na tom Libeňský most. Dlouhodobě usilujeme o jeho opravu, ale záleží, kolik bude mít Praha peněz," řekl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Stav nejnarušenějších konstrukčních částí je možné označit i po vybudování pomocného podpěrného systému v roce 2009 jako velmi špatný a hlavních kleneb jako špatný. "Je proto nutné provést jejich rekonstrukci co nejdříve," píše se v dokumentu TSK.
Odhadovaná cena opravy mostu postaveného v roce 1928 je 1,9 miliardy korun. Problém navíc je, že v září vyprší stavební povolení na rekonstrukci mostu. "Budeme usilovat o jeho prodloužení o další dva roky," řekl Mrázek.
Rekonstrukci nutně potřebuje most Legií
Rekonstruovat nutně potřebuje také most Legií postavený v roce 1901. Stav podle TSK: špatný. V letech 2010 až 2011 byly restaurovány mýtní domky na obou předmostích. To ale nestačí.
"V posledním období je patrný nárůst degenerativních poruch kamenných prvků kleneb v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému a narůstající nesoudržnost vazby kamenných prvků zábradlí," píše se v dokumentu.
Foto: Kudy prošla velká voda. Příběhy míst, která zničil Botič
Podle odborníků je nutné začít s opravou do roku 2016, a to včetně přeizolace nosné konstrukce a chodníků, odvodňovacích prvků, výměny porušených kamenů kleneb a opravy zábradlí.
V případě Palackého mostu zaznamenala TSK výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému.
Most navíc poškodily červnové povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. Odborníci navrhují zahájit opravy nejpozději do roku 2018.
Lana korodují
Špatný stav hlásí TSK také u Hlávkova mostu, který se skládá ze dvou částí.
"Oba objekty propojující vltavské břehy mají vady a poruchy, které mají přímý vliv na životnost konstrukcí. Ve velmi špatném stavu jsou vložené meziklenbové desky pod tramvajovým tělesem a vozovka. Dosažení normových hodnot zatížitelnosti u stávajících konstrukcí je prakticky nerealizovatelné," stojí ve zprávě TSK.
V dobrém stavu nejsou ani Trojská lávka a lávka pro pěší na Branickém železničním mostě, kde je část betonových panelů ve špatném stavu. V případě Trojské lávky zase diagnostický průzkum ukázal výrazné oslabení předpínacích lan, která korodují.
"I přes provedení nutných prací v roce 2011 a dalších opatření je odhadována životnost lávky při běžném provozu na 5 až 7 let," uvedli odborníci.
Rozvodněná Vltava z ptačího pohledu
Naopak jako dobrý označila TSK stav mostu Barikádníků z roku 1980, Jiráskova mostu a mostu Závodu míru, který byl opraven v roce 1996. Jiráskův most z roku 1932 byl opraven v roce 1989.
V dobrém stavu je i Čechův most, na něm je ale ve špatném stavu umělecká výzdoba. TSK z něj proto již sundala sochy i pylony.
Dobře je na tom Barrandovský most postavený v roce 1988, na kterém byla v letech 2006 až 2007 mimo jiné opravna vozovka nebo svodidlové zídky.
"Na konstrukci říms a mostních závěrů jsou lokální poruchy hydroizolace, které zatím výrazně neovlivňují životnost mostu," píší odborníci s tím, že do 10 let ale bude třeba most opravit, zejména odvodnění.
Na opravu dohlížejí památkáři
Ve velmi dobrém stavu je Štefánikův most, který byl kompletně opraven v roce 2007 a město do opravy investovalo téměř půl miliardy korun. Stejně na tom je Mánesův most, také jeho stav odborníci hodnotí jako velmi dobrý. Opraven byl v roce 1994.
Třetím mostem se stavem označeným jako velmi dobrý je Lahovický most z roku 2004.
Pomyslnou samostatnou kapitolou je Karlův most. Ten prochází postupnou rekonstrukcí pod dohledem památkářů. V roce 2005 byly zajištěny základy levobřežních pilířů mostu a v srpnu 2007 začala oprava vrchní stavby, která skončila v roce 2010.
"Stav mostovky je velmi dobrý, kamenných kleneb a pilířů uspokojivý, až špatný," píše TSK.
Dvojkolejný železniční most mezi Podskalím a Smíchovem je v uspokojivém stavu.