Praha - Praha pravděpodobně definitivně opustí myšlenku vést tramvajovou trať přes Václavské náměstí.
Magistrát se s Prahou 1 dohodl, že by tramvaje mohly jezdit ze stanice I.P.Pavlova kolem Hlavního nádraží až k Masarykovu nádraží, řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Záměr již schválila komise rady.
Záležet bude na tom, zda se primátorovi podaří pro záměr najít politickou podporu. Na stůl by se zastupitelům měl materiál dostat v září. Změna podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého (TOP 09) půjde ruku v ruce s přestavbou magistrály.
"Poslední dohoda s Prahou 1 je, že tramvaj spojující Vinohrady a tramvajovou větev od Karlova náměstí po Senovážné náměstí by byla propojena úsekem vedoucím ulicí Washingtonovou, a propojující tak oblast dvou budov Národního muzea, a napojovala by se na křížení Bolzanovy a Opletalovy ulice," řekl Hudeček.
Podle něho začalo zpracovávání změny územního plánu, která by to umožnil.
Dlouho diskutovaný návrat tramvají na Václavské náměstí na konci loňského roku odmítlo pražské zastupitelstvo. Kritizovala jej opozice. Proti byla i první městská část, která jako alternativu navrhovala prodloužit trať k Hlavnímu nádraží.
Lomnický: realizace je ještě daleko
Lomecký upozornil, že zatím jde jen o záměr, jehož realizace je ještě daleko. Spolu s prodloužením tratě by se podle něho měla změnit podoba magistrály. Zatímco nyní se magistrála u Hlavního nádraží dělí a vede dvěma směry nad a pod Národním muzeem, v budoucnu by měly obě vést po Legerově ulici.
Rozdělovat by se pak měly až nad Čelakovského sady. Z prostoru pod Muzeem by tak zmizela frekventovaná komunikace. "Logicky se pak propojí prostor Václavského náměstí, muzea a parku nad ním, které nyní rozděluje magistrála," uvedl.
O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak se po dlouhé roky diskutuje i o změnách problematické magistrály. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od tchto nákladných plánů zcela upustila.
S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října.