Taxikáři souhlasili s podmínkami magistrátu. Chtějí za to novelu zákona

ČTK Tereza Hrabinová, ČTK
9. 9. 2015 16:35
Ceník jízd taxislužby bude na zadních dveřích auta a řidiči nebudou smět jezdit v tílku a kraťasech, shodli se s Prahou taxikáři. S jednotnou barvou vozidel a nálepkou ověřující kvalitu taxikáře řidiči nesouhlasili. Jednání o zvýšení maximální ceny, které primátorka Prahy Adriana Krnáčová minulý týden přislíbila, proběhne v pátek.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Zástupci Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) při středečním jednání na magistrátu souhlasili s některými standardy, které budou muset splňovat. Ceník taxislužby bude na zadních dveřích auta a řidiči nebudou smět jezdit v tílku a kraťasech. Probírali také velikost, stáří nebo ekologickou třídu vozu. Stejná barva všech taxíků ale nebude. Shoda zatím nepanuje také na nálepce, která by ověřovala kvalitu taxikáře.

Stanovené by mělo být také označení vozidla taxislužby. "Jasně chceme, aby byl ceník na zadních dveřích vozidla," říká mluvčí AKT Daniel Tarljovski. Jméno či číslo konkrétního řidiče by mělo být zvenčí i na žlutém světelném označení na střeše vozidla. 

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) musí standardy dopracovat zástupci taxikářů, poté se nad nimi pracovní skupina znovu sejde. Podle Roberta Faltýnka ze společnosti Modrý anděl chtějí taxikáři také oslovit veřejnost, vytvoří k tomu dotazníky. "Taxikáři jsou lidé prvního kontaktu, od nich se často odvíjí vnímání města," uvedla po jednání primátorka.

"Souhlasíme s nastavenými standardy, ale je to něco za něco. Chceme za to novelu zákona a určit jednotnou cenu," říká předseda ATK Karel Holcman. V pátek se sejdou taxikáři, magistrát a zástupci ministerstva dopravy nad novelou silničního zákona. Pokračují i jednání o zvýšení maximální ceny, podle Krnáčové není problém, aby ho do konce roku schválilo zastupitelstvo.

Praha má s nepoctivými taxikáři dlouhodobé potíže. Iniciovala proto změnu vyhlášky a připravila novelu silničního zákona, což mezi provozovateli taxislužeb a řidiči vyvolalo bouřlivé reakce. Asociace koncesionářů v taxislužbě kvůli tomu protestovala už v červenci a zkomplikovala při tom dopravu v metropoli. Krnáčová následně tlaku ustoupila a oznámila, že Praha upustí od plošného přezkoušení.

Ve svém návrhu novely silničního zákona ale hlavní město trvá na přísnějších zkouškách z jazyka a místopisu. V návaznosti na předchozí jednání Krnáčové se zástupci AKT i dispečinků taxislužeb vznikly dvě magistrátní pracovní komise. První se zabývá stanovením standardů taxislužeb, druhá zkouškami řidičů.

Dle studie Ministerstva dopravy státu Quebec má optimální koeficient počtu vozidel na 1000 obyvatel hodnotu 2,1 vozidla. Optimální počet vozidel pro Prahu by tak měl být cca 2440 vozidel taxi. V Praze je podle údajů magistrátu asi 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů taxi.

 "V Praze máme jen o polovinu méně taxikářů než v New Yorku. To tlačí výdělky dolů. Na vině jsou hlavně dispečinky, které mají z velkého počtu řidičů příjem," potvrzuje Ondřej Krátký ze služby Liftago, která přes mobilní aplikace zprostředkovává kontakt mezi licencovanými řidiči a zákazníky.

Kromě Prahy je z větších měst v České republice maximální cena regulována pouze v Brně, kde cestující může za jeden kilometr zaplatit maximálně 30 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy