Šéf DPP: "Pokuta" je jen virtuální, nic neplatíme

Domácí Domácí
7. 11. 2013 14:40
Podle Jaroslava Ďuriše není dáno, že by DPP vyčerpal dotaci i bez korekce.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Šéf pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslav Ďuriš je přesvědčen, že DPP nemusí přijít o 4,2 miliardy, které jim z udělené dotace na dostavbu metra A strhlo ministerstvo dopravy.

Serveru IHNED.cz vysvětlil, že ztráta čtvrtiny z celkových 15,6 miliard je jen teoretická.

I bez onoho pochybení, které i tak odmítá, totiž podle něj není dáno, že by nakonec podnik vyčerpal plnou sumu. "Teoreticky se tak může stát, že korekce bude jen virtuální částkou," dodal.

Jak již dříve informoval deník Aktuálně.cz, DPP by mohl přijít o 4,2 miliardy korun, které z evropských dotací čerpal v rozporu se zákonem. Jako investor stavby totiž podnik porušil zákon o veřejných zakázkách.

Ministerstvo mu proto udělilo pětadvacetiprocentní korekci, tedy dosud nejvyšší v dějinách evropských dotací.

Podle Ďuriše to ale neznamená, že bude DPP muset částku platit. "Znamená to, že nebudeme moct čerpat přiznanou evropskou dotaci v plné výši," vysvětlil.

Upozornil také na to, že o korekci se rozhodlo již před rokem. "Proti tomu dopravní podnik podal námitku, o níž podle mých informací ještě ministerstvo nerozhodlo," vysvětlil serveru.

Vadil velký obrat i povinná čeština

Ministerstvo podle něj ke korekci sáhlo kvůli bodům ve výběrovém řízení z roku 2008 na dodavatele stavby metra.

"První byl požadavek na vysoký obrat stavebních firem, které se měly na zakázce podílet. Tím se omezil okruh společností," vysvětluje Ďuriš. Podle něj by ale bylo velké riziko nechat stavět firmu, která nemá zkušenosti.

"Druhým důvodem byla povinnost pro firmy, že jejich zaměstnanci musí umět česky. To bralo ministerstvo jako diskriminační," vysvětluje.

Kromě snížení výše dotace na metro může DPP přijít ještě o dlouhodobou půjčku od Evropské investiční banky (EIB) ve výši 11 miliard korun. DPP už přitom 8,5 miliardy použil.

Z korekce totiž vyplývá, že podnik porušil smlouvu s EIB, která stavbu metra mezi Dejvickou a Motolem financuje. Investor se totiž ve smlouvě zavázal, že bude dodržovat zákon o veřejných zakázkách.

EIB zatím se zásahem váhá, přiznává ale, že situace je vážná.

"Evropská investiční banka sleduje vývoj situace a podrobně prozkoumá všechny důležité informace. Bude přiměřeně reagovat, pokud se to ukáže jako nezbytné," řekl Aktuálně.cz její mluvčí Rainer Schlitt.

 

Právě se děje

Další zprávy