Praha - Na pražském magistrátu se v koalici znovu objevily problémy. Na vině je plánovaná protihluková stěna kolem magistrály na Kačerově na Praze 4, o které se hodinu zastupitelé hádali napříč stranami. Nakonec se zastupitelé shodli, že protihluková stěna se postaví.
Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) prosazuje, aby se na jedné straně pražské magistrály postavila 840 metrů dlouhá osmimetrová protihluková stěna za 165 milionů korun bez daně. Na druhé straně přitom už před rokem nainstalovali protihlukovou stěnu, která stojí v odstavném pruhu magistrály.
Nová protihluková stěna podle starosty Prahy 4 Petra Štěpánka (Trojkoalice) ničemu nepomůže. Snížení hluku se má podle něj dosáhnout tichým asfaltem a opětovným snížením rychlosti z 80 na 50.
Proti stěnám přišli na magistrát lobbovat i někteří občané, kterých se protihlukové stěny přímo týkají. „Postavením protihlukové stěny na jedné straně nedojde ke snížení hluku. Byla zde zvýšena rychlost, návrat na padesátku je daleko spíše cesta, která může vést ke snížení hluku. Jsou zde jiné alternativy,“ namítal jeden z občanů.
Nová stěna bude posílat hluk přes starou stěnu
Starosta Štěpánek tvrdí, že kvůli nové zahnuté stěně se navíc zvuk bude odrážet na druhou stranu, překoná nižší rovnou stěnu na druhé straně magistrály, a nevyřeší tak vůbec nic. „Na pravé straně byla v odstavném pruhu vytvořena kolmá bariéra. Ta nová bude posílat hluk přes druhou bariéru,“ domnívá se Štěpánek.
„Ta stěna chrání nižší patra, ale vůbec nic nedělá s těmi vyššími. Neúčinkuje,“ řekl zastupitel z Prahy 4 Daniel Kunc. „Byla zde už vybudována protihluková stěna, ale funguje jako hlukové odraziště. Hygienické normy jsou zde překročené,“ řekl další občan z blízkosti magistrály Tomáš Babušek.
Náměstek primátorky považuje takové obavy za zbytečné. „Protihlukové stěny jsou lehce zahnuté, takže mají odrážet zvuk nahoru, a ne na druhou stranu. Budou tam probíhat kontroly, a pokud se zjistí nedostatky na druhé straně, budeme je řešit,“ řekl Dolínek.
Chystaná stavba se nelíbí ani Matěji Stropnickému (Trojkoalice). "V koaliční smlouvě máme pravý opak: proměnit tuto komunikaci na bulvár se stromy a vyhrazeným pruhem pro veřejnou dopravu. Podle toho, jak tady uvažujete, dělá nejvíc hluku chodec a nejméně letadlo,“ zlobil se Stropnický.
Zástupci ČSSD a ODS ale argumentovali tím, že dokud není dokončen pražský okruh, lidé budou do města jezdit auty a obyvatelé, kteří bydlí kolem magistrály, tak musí být chráněni.