Pražský dopravní podnik chce dražší jízdné a méně spojů

ČTK ČTK
16. 5. 2013 15:55
Dopravní podnik představil magistrátu plán, jak vyřešit zadlužení
Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Pražský dopravní podnik představil plán, jak zastavit rostoucí zadlužení. Cestující podle něj mají sáhnout hlouběji do peněženek.

Podnik navrhuje zdražení předplatných kuponů zhruba o čtvrtinu a zrušení některých slev. Hodlá také rušit spoje a omezit investice.

Opatření mají ušetřit miliardy korun, a zastavit tak dlouhodobé zadlužování podniku, který je největší akciovou společností Prahy.

Vyplývá to z materiálu, který vypracoval dopravní podnik a předložil ho k projednání radě města.

Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) bude město nejprve hledat jiné cesty, než je zdražování jízdného. "Zdražení je možné až poté, co budeme vědět, že nejsme schopni uspořit na provozu firmy," uvedl Svoboda.

Dopravní podnik tvrdí, že od města dlouhodobě dostává málo peněz na služby, které od něho Praha žádá. Loni to bylo 10,6 miliardy korun. Zároveň jej finančně tíží nevypověditelné smlouvy z minulosti. Jde třeba o dlouhodobý kontrakt na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun. Řadu dalších nevýhodných smluv se snaží vypovědět nebo upravit.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Cestující za předplatné platí od roku 2008 stejně. Zdražení kuponů o 24 až 30 procent by vyneslo 500 milionů korun ročně. Pokud by se tak stalo od července letošního roku, podnik by navíc získal 130 milionů.

Změnou systému slev by navíc ušetřil 1,4 miliardy korun ročně. Materiál uvádí, že zdražování by mělo být pozvolné, nikoli "skokové".

"Pro mě osobně spočívá řešení finanční situace podniku nejprve v hledání finančních úspor, představení střednědobé strategie rozvoje a řízení podniku a až následně lze uvažovat o přenesení zátěže na daňového poplatníka skrze zdražení jízdného," řekl primátor.

Z materiálu vyplývá, že omezením investic by mohl dopravní podnik do roku 2023 ušetřit 59 miliard korun. Optimalizací dopravní obslužnosti, tedy rušením spojů, by firmě zůstalo 250 milionů ročně a změnou odpisů majetku 1,8 miliardy korun ročně.

Hrozí úpadek společnosti

Převedení některých služeb na Ropid, který v Praze zajišťuje organizaci dopravy, by znamenalo roční úsporu 50 milionů korun.

Cestou z finančních potíží může být také zavedení turniketů, které omezí počet černých pasažérů v metru. To podle odhadů přinese do kasy podniku každý rok 400 milionů. Podnik chce také pokračovat v revizi nevýhodných smluv z minulosti.

Situace je natolik vážná, že "může vést i k platební neschopnosti, což může mít za následek úpadek společnosti," píše se ve zprávě. Materiál ohledně změn hodlá nyní vedení firmy dál rozpracovat.

 

Právě se děje

Další zprávy