Praha - Jen několik měsíců poté, kdy se v hlavním městě cena jízdenek MHD razantně zvýšila, začíná pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) připouštět další zdražování.
Kolik by si cestující museli v příštím roce připlatit, zatím ale nechtěl upřesnit. Magistrát se tento krok pokusí oddálit seškrtáním provozních nákladů.
Pokud by ale ke zdražení přece jen došlo, bude to až ve druhé polovině roku a přednostně u jednorázových jízdenek. Vyšší cenu také u předplatného jízdného ale primátor nevyloučil.
"Předplatné jízdné v Praze je vůbec nejlevnější, přesto stále uvažujeme o tom, že bychom zdražováním nezatěžovali Pražany. Prostor je spíš v jízdném pro návštěvníky Prahy," uvedl primátor pro Aktuálně.cz.
O míře zdražení nechtěl primátor spekulovat. "Na toto nemohu odpovědět. Otázkou je i to, jak se bude měnit DPH. Změny jízdného zatím vůbec neprošly žádným koaličním jednáním. Koaliční partner na to bude mít jistě svůj názor," dodal Svoboda.
Úvahy o zdražení MHD vrátila na stůl nedávná změna koaličního partnera občanských demokratů. Dosavadní partner ČSSD totiž nechtěl o změnách jízdného ani slyšet.
"Tato koalice by pouze přes mrtvolu sociální demokracie změnila v těchto čtyřech letech jízdné," řekl před časem bývalý primátorův náměstek Karel Březina (ČSSD).
Město nejdříve zkusí ušetřit
Ještě v prvním pololetí příštího roku se ale cestující vyšších cen za lístky obávat nemusejí. Město v následujících měsících zkusí nejdřív ušetřit na provozu.
"Budeme začínat při šetření v dopravním podniku od věcí, které nebudou občany zasahovat. Z analýzy víme, že máme obrovské překrývání sítí, kdy mezi stejnými destinacemi jede metro, tramvaj a tři autobusy," vysvětlil primátor.
Taková praxe by nyní měla skončit. Vedení města se také bude snažit rozložit nasmlouvané investice tak, aby rozpočet tolik nezatěžovaly.
Hlavní město si také nechalo zpracovat srovnání cen jízdného v Evropě i jiných českých městech. Jízdenky v Praze z něj podle primátora vyšly jako jedny z nejlevnějších.
"Srovnáváme, kolik hodin, dnů a měsíců musí člověk pracovat, aby si vydělal na roční předplatnou jízdenku a na jednodenní jízdenku. A došli jsme k tomu, že přestože region Ostravska je rozhodně chudší, tak hromadná doprava v Praze je levnější než v Ostravě," vysvětlil primátor.
Jak v minulých letech hospodařil dopravní podnik? Podívejte se:
O zdražení jízdného město uvažuje, protože výdaje dopravního podniku ho neúměrně zatěžují a stále stoupají. "V současnosti dáváme do dopravního podniku 13 a půl miliardy, v roce 2014 by to mohlo být 16 miliard," uvedl primátor.
Naposledy se jízdné měnilo letos na začátku července. Cena nepřestupní jízdenky se zvýšila na 24 korun a přestupní jízdenka podražila na 32 korun. Prodloužila se však platnost jízdenek a s dosud nepřestupní jízdenkou mohou nyní cestující přestupovat.
Cena celodenních jízdenek vzrostla ze 100 na 110 korun, zdražilo i zasílání sms jízdenek. Zvýšení cen vynese městu zhruba 200 milionů.
Ve stejnou dobu ale začalo platit také jízdné zdarma pro děti do 15 let a seniory nad 65 let, na které musí město dopravci naopak doplácet. Novinka Prahu stojí kolem 240 milionů korun.