Praha - Zastupitelstvo ve čtvrtek jednomyslně schválilo úvěrový rámec od Evropské investiční banky (EIB) na 11 miliard korun. Peníze potřebuje na dostavbu metra A.
EIB nabídla Praze úvěr ve výši 11 miliard na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok činí 2 procenta. Praha by mohla úrok předčasně splatit po 18 letech.
Schválení úvěrového rámce ale Prahu k ničemu nezavazuje. Pokud to nebude potřeba, nemusí město z nabídnuté částky čerpat a za službu nic neplatí.
Praha si podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) plánuje půjčit si na dostavbu metra A dvě až tři miliardy korun. Přesná výše úvěru bude zřejmá až v lednu, kdy vedení města rozhodne o rozdělení kapitálových výdajů. Na příští rok je na investice připraveno 10,2 miliardy korun.
"Je to varianta, která splňuje naši podmínku nezadlužování města," uvedl primátor. Případné čerpání peněz by muselo schvalovat zastupitelstvo.
Úvěr podpořili i všichni opoziční zastupitelé. "Bez nadsázky lze říct, že jde v současnosti o nejlevnější dostupný úvěr na trhu," uvedl Petr Hulinský (ČSSD). Podle sociálních demokratů se otázka financování vyřešit musí, protože v podstatě není možné stavbu metra zastavit.
"I zakonzervování stavby představuje velice nákladnou záležitost, vyžadující částky v řádech miliard korun. Navíc by v případě zastavení hrozilo, že bychom přišli o prostředky z Evropské unie," dodal Hulinský.
Podle Karla Březiny (ČSSD) je ale zbytečné zdůrazňovat, že se úvěr čerpat nemusí. Je podle něj téměř jisté, že bez peněz z EIB se Praha neobejde. "Už v průběhu roku 2012 budeme muset část peněz čerpat," uvedl Březina.
Takhle budou vypadat stanice metra A, podívejte se:
Praha získala od EU na dotacích kolem sedmi miliard korun. Zbytek musí uhradit ze svého. Náklady na stavbu jsou v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun.
Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Dokončení se předpokládá v roce 2014.