Praha – Koalice v Praze řeší nový spor, který vyvolalo úterní jednání o návrhu vyhlášky o pražských stavebních předpisech. Důležitý dokument měl za úkol připravit náměstek Matěj Stropnický (v Trojkoalici za Stranu zelených), jeho návrh ale nakonec rada smetla a vrátila se k hlavním změnám, které loni v létě odsouhlasila bývalá rada Tomáše Hudečka (dříve TOP 09). Novinky ve vyhlášce podrobněji popisují čtvrteční Hospodářské noviny.
Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) si přípravu stavebních předpisů vzala pod svůj dohled. "Pan náměstek Stropnický o svém postupu nedostatečně informoval radu, proto jsem si předpisy vzala na starosti já," vysvětluje primátorka.
Ve své "staronové" podobě návrh například přináší několik nových povinností pro stavitele, které jsou dnes běžné v západních metropolích, i některé, podle kterých se v Praze stavělo už za první republiky.
Určují například to, jak může být budova vysoká – developer se při stavbě musí nově ohlížet na místo, kde ji staví, aby jím navrhovaná budova nebyla oproti ostatním moc vysoká nebo naopak moc nízká. Stavaři musejí dbát například i na to, kolik musí být v domech parkovacích míst, či na to, že v ulicích by mělo být místo pro stromořadí.
Návrat o rok zpátky
Přestože se Praha vrátila tam, kde začala, obsahuje nový návrh i několik rozdílů. "Odstranili jsme některé legislativní vady," říká k tomu Krnáčová. Změnila se ale například i regulace reklamy, kvůli které ještě před volbami do pražského zastupitelstva reklamní společnosti spustily masivní kampaň proti Hudečkovi. Nebude tak platit zákaz nových billboardů nad 16 metrů čtverečních všude ve městě. Místo toho jsou nová pravidla, která určují, jak mají být billboardy daleko od sebe.
Naopak zmizely všechny nápady, které chtěl do vyhlášky zapracovat náměstek Stropnický a které představoval veřejnosti během posledního půl roku. Krnáčová v nových předpisech nenechala povinnost stavět parkovací místa pro auta na alternativní pohon, ať už na CNG, nebo pro elektromobily.
Zmizelo i pravidlo, podle kterého měla být v domech stání pro kola – na jeden byt stání pro jedno kolo. A primátorka nenechala v předpisech ani plánovací smlouvy pro developery. Podle nich by musel stavitel například postavit školku, park nebo kanalizaci, aby dostal povolení ke stavbě.
I proto teď Stropnický obviňuje primátorku, že předpisy, které připravila její kancelář, jdou na ruku developerům – zmizí jim totiž náklady, které by jim Stropnického opatření přinesla. "Vyvolává to ve mně dojem, že ruka developerova nebyla daleko od psaní tohoto textu," prohlásil ve středu Stropnický.