Praha po roce vrací kamiony na Barrandovský most

Pavel Baroch
16. 8. 2011 13:20
Jižní spojka se otevře náklaďákům v noci, stovky lidí se proti tomu bouří v petici

Praha - Rok poté, co pražský magistrát uzavřel Barrandovský most a přilehlé obytné čtvrti kamionům, se nákladní automobily do této oblasti zase vrátí. Aspoň v noci.

Rada města v úterý rozhodla, že tuto cestu přes Vltavu opět otevře kamionům od desáté večer do šesté ranní, a to od Spořilova směrem na Strakonickou.

Toto opatření má odlehčit právě přetíženému Spořilovu. Barrandovský most býval nejvytíženější křižovatkou v hlavním městě a nejspíš i v celé republice. Poté, co byla loni v září zprovozněna jihozápadní část Pražského okruhu, tehdejší vedení metropole uzavřelo pro kamiony tuto cestu přes Vltavu.

Několik tisíc těžkých vozidel mířících například od Hradce Králové se proto stočilo do Spořilova. A s nimi pod okna dorazily i výfukové exhalace a hluk.

Protikamionovou petici podepsalo 2 tisíce lidí

"Situace nebyla nijak růžová před spuštěním okruhu, nicméně si člověk nějak zvykl. Ale teď je to naprosto tragické a zvykat si na to v žádném případě nehodlám. Ten nárůst kamionů je opravdu neskutečný a opravdu se bojím toho, co nás ještě čeká," řekl Aktuálně.cz Petr Máslo, který žije nedaleko Spořilovské ulice.

Podívejte se, jak kamiony zahltily Spořilov:

Během krátké doby podepsalo na dva tisíce lidí petici, v níž odmítli, aby těžké automobily jezdily právě přes Spořilov. Praha 4 pak tlačila na magistrát, aby neúnosnou situaci obyvatel Spořilova řešila.

Březina: Je to nejvhodnější dočasné řešení

Výsledkem je návrh prvního náměstka pražského primátora Karla Březiny (ČSSD) na částečné uvolnění Barrandovského mostu pro nákladní auta těžší než 12 tun. Těžká nákladní auta by však neměla pokračovat dál na sídliště Barrandov, ale musela by zahnout pod most na výpadovku na Strakonice.

První náměstek pražského primátora Karel Březina.
První náměstek pražského primátora Karel Březina. | Foto: Ludvík Hradilek

"V tuto chvíli je jednosměrné otevření Jižní spojky v době od desáté večer do šesté ranní nejvhodnějším dočasným řešením neúnosné situace na Spořilově. Finálním řešením ovšem bude až dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu," řekl Aktuálně.cz Březina.

Jenže: Vybudování této části Pražského okruhu je zatím v nedohlednu. Chystané noční otevření Jižní spojky pro kamiony bere jako dočasné řešení i starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS).

"Připravované opatření považuji za první úspěch našeho tlaku, kterým se snažíme pomoci lidem ze Spořilova," řekla starosta Prahy 4 Pavel Horálek. "Věřím, že se podaří najít další opatření, která by obyvatelům z okolí přetížené Spořilovské ulice mohla pomoci."

Pokud Rada hlavního města Prahy schválí Březinův návrh, měly by se na příslušném úseku Jižní spojky rozestavět dopravní značky, které by upravily provoz na této komunikaci. Do konce září by se pak měla změřit hlučnost z projíždějících aut ve dne i v noci.

Dopravní strategie Prahy

"Městský okruh v zásadě vymezí oblast zákazu vjezdu těžkých nákladních automobilů. Má charakter městské sběrné komunikace. Funkcí vnějšího silničního okruhu je odvedení tranzitní automobilové dopravy mimo město."

"Kamiony musí na koleje"

S návratem kamionů na Barrandovský most nesouhlasí pražští zelení. Strana argumentuje, že je to v rozporu s pražským Akčním protihlukovým plánem a s Dopravní politikou města.

"Kamiony podle nich nemají být vůbec vpouštěny dovnitř pražského silničního okruhu," konstatoval někdejší pražský radní a předseda pražské Strany zelených Petr Štěpánek, který je současně opozičním zastupitelem Prahy 4.

Proti návratu kamionů na Jižní spojku a Barrandovský most se podepsalo pod petici na 400 obyvatel pražského Braníka. Štepánek varuje i před tím, že nová kamionová trasa poškodí rovněž obyvatele Chuchle a Lahovic. Lidé na barrandovském sídlišti se zase obávají, že kamiony nedodrží přikázaný směr a znovu se vrátí pod jejich okna.

"Řešit problémy kamionů jejich návratem do vnitřního města je naprosto nepřijatelné řešení. Kamiony musí na koleje a ne do rezidenčních čtvrtí. Braničtí i Spořilovští bojují za tutéž věc," řekla zelená zastupitelka Prahy 4 Iva Kotvová. Zelení navrhují, aby se kamiony vozily přes Prahu právě po železnici jako kdysi mezi Lovosicemi a Drážďany.

Pomohl by protihlukový tunel

Bývalý pražský radní Štěpánek se marně snažil prosadit vybudování ochranného tunelu kolem Spořilovské ulice.

"Požadujeme, aby hlavní město nepřijímalo další polovičatá řešení, ale naopak podniklo účinné kroky k řešení neúnosné situace na Spořilově. Možným řešením pro Spořilovské je překrytí tubusem z polykarbonátu, který by se dal instalovat poměrně rychle a významně by snížil hluk a částečně odvedl i exhalace," řekla předsedkyně zelených v Praze 4 Iva Kotvová.

 

Právě se děje

Další zprávy