Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravním podnikem o různých variantách a scénářích. "Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření," řekl webu náměstek bez bližších informací.
Mezi opatřeními, o kterých se jedná, by také mělo být například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.
Náměstek Scheinherr v pátek nechtěl žádné z opatření komentovat. "V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy. Diskutujeme všechna možná opatření, jak se vypořádat s následky pandemie koronaviru," řekl Scheinherr. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy by tak případně mohlo jízdné zdražit, není jasné.
Scheinherr plán na zdražování jízdného a nacházení úspor představil i na středečním jednání zástupců městské rady s odborovými organizacemi dopravního podniku. Podle předsedy Odborů dopravního podniku Luboše Olejára Scheinherr řekl, že v případě podpory by ceny zvýšil od léta, usiluje o to prý Praha sobě. Zdražení modrých zón náměstek neupřesnil, mělo by ale vést ke zvýšení prodejů jízdenek, doplnil Olejár.
O podpoře návrhu na zdražení parkovného se bude rozhodovat v příštích týdnech, uvedl web.
Před zdražením nejprve změna financování, říká koalice
Pražští koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) požadují před případným zdražením jízdného nejdříve změnu fungování a financování dopravního podniku. Na zvýšení ceny ročního kuponu zatím konečné stanovisko přijato nemají.
"Piráti požadují zejména vnitřní úspory v dopravním podniku. Podnik je v gesci Prahy Sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v podniku," uvedl předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik.
Podle něj se úspory týkají zejména výběrových řízení a zakázek. "Je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích dopravního podniku," uvedl Mahrik.
Zásadním požadavkem v diskuzi o jízdném v MHD, která stále probíhá, je pro pro mě zprůhlednění a kontrola hospodaření DPP. Požadujeme úspory na provozních výdajích. DPP je v gesci hnutí Praha sobě, Piráti mají v dozorčí radě dva hlasy (většinu má PS a Spojené síly pro Prahu).
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) July 17, 2020
Předseda magistrátního dopravního výboru Pavel Richter (TOP 09) řekl, že Spojené síly zatím nemají ve svém zastupitelském klubu na případné zdražení jednotný názor. "Budeme hledat kompromis a následně pak i v koalici. Nicméně důležitá je změna financování a fungování dopravního podniku," řekl Richter.
Chtějí připravit Pražany o zbytek jejich peněz, kritizuje opozice
Zdražení ročního kuponu odmítl předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher. "Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Chci-li nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem," řekl Nacher. Také podle něj je nutné nejdříve hledat úspory v v dopravním podniku. Pokud to nepostačí, musí město začít lákat nové cestující. Zdražení ročních kuponů je podle něj až úplně poslední krok.
"Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitosti, nájmy a teď se chystá zdražit i jízdné v MHD a parkovné," uvedla předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Podle ní Pražané za peníze vybrané nad současnou částku podle ní žádné služby navíc nedostanou. "Budou snad lepší služby? Nikoliv," dodala.
Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni dopravní podnik utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.