Praha - Kvůli východní části pražského okruhu, takzvané druhé Blance, hrozí zbourání téměř dvou desítek domů.
Vyplývá to ze závěrů občanského sdružení Auto*Mat, které analyzovalo dokumentaci k okruhu. Lidé navíc o možných demolicích nevědí a na podání připomínek mají čas jen do pátku. V pondělí pak přijde na řadu veřejné projednání.
Auto*Mat vychází z dokumentace pro posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA). Podle Prahy jde zatím teprve o záměr. "Závěry a spekulace o počtech demolovaných domů jsou tedy předčasné," reagovala na zveřejněné informace mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.
Jedná se ale o jediný dokument, na základě kterého mohou občané podávat připomínky. Zástupci Auto*Matu si navíc myslí, že plány už se výrazně měnit nebudou.
"Je obvyklou praxí, že se další projektová dokumentace dopracovává už bez větších koncepčních změn. To, co je vidět na vizualizacích, se od výsledku v terénu zpravidla téměř neliší, neozve-li se v dané věci dost lidí na to, aby byl posudek podmíněn přepracováním daného místa," uvádí Auto*Mat .
Sedm domů je ohrožených na trase, kterou povede Libeňská spojka. Téměř jistá je demolice tří domů v Zenklově ulici, uvažuje se i o třech domech v ulici Srbova a jedné budově v ulici Hejtmánkova.
Okruhu bude muset ustoupit dům v ulici Pod Náspem a areál Na Košince včetně klubu Abaton. Kvůli řadícímu pruhu mají být zbourány dvě vily V Olšinách.
Nejistý je osud domu na Malešickém náměstí. Původní varianta ho navrhovala zbourat, nyní záleží na zvoleném projektu. V ohrožení jsou také čtyři domy v ulici Spojovací.
"Zatím není rozhodnuto, zda je bude potřeba zbourat, nebo jen utrpí stavbou. Závisí na konečné variantě, jedna má velkorysé nájezdové rampy, kterým by musely domy ustoupit. Ve Spojovací ale demolice rozhodně není nezbytná, jde to vyřešit jinak," uvedl Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.
Zbytečné demolice
Podle Auto*Matu nejsou všechny plánované demolice ani zdaleka potřebné. "Za skutečně nezbytné považujeme demolice Pod Náspem, možná i dům v Malešicích nebo Zenklovu ulici. V ostatních případech se nabízejí jiná řešení," uvedl Filler.
Sdružení upozorňuje, že majitelé nemovitostí o možných demolicích mnohdy nemají ani tušení. "Vlastníky nemovitostí ani občany o tom zatím nikdo neinformoval. Většina lidí byla překvapena, když jsme jim řekli, že tudy má vést dálnice," uvedl Martin Skalský ze sdružení Auto*Mat.
Praha sice dotčené občany přímo neoslovila, zákon tím ale neporušila. Ten totiž předpokládá, že lidé si budou informace shánět sami. "Dokumentaci zveřejnilo ministerstvo životního prostředí a město připomínky - i od občanů - shromažďuje. Záměr bude také veřejně projednán," uvedla Krásenská.
Podle občanských sdružení ale Praha při seznamování občanů s plánem selhala. "Ve slušném městě by občany o takových plánech měli informovat. Když jsou volby, to visí všude plno plakátů a letáků, proč to nešlo teď?" táže se Skalský.
Hrozí vyvlastnění
Lidé přitom mohou o své domy úplně přijít. "Pokud se stavba vyhlásí za veřejně prospěšné opatření, umožní to vyvlastňování domů a jejich následnou demolici," dodal Skalský. Občané už navíc mají jen omezený čas na to, aby proti záměru protestovali.
V pátek 14. října končí lhůta pro připomínky, v pondělí 17. října od 14:30 se stavba bude veřejně projednávat v hotelu Olympik. "Poté už se připomínkové řízení uzavře a občané ztratí možnost věc jakkoli ovlivnit," uvedl Stráský.
O stavbě pak bude rozhodovat ministerstvo životního prostředí. Projekt už získal kladný posudek od EIA a nepředpokládá se, že by ministerstvo rozhodlo opačně. Poté se věcí bude zabývat rada města a zastupitelstvo.
Takhle bude vypadat druhá Blanka:
Aktivisté upozorňují i na další potíže, které východní okruh přinese. Stavba přeruší mnohé chodníky a cyklistické stezky. Protože po dokončení stavby ještě nebude hotový vnější okruh, zahltí město tranzitní doprava.
Občané také mají obavy z případných propadů při stavbě. "Při hloubení tunelu Blanka se zem několikrát propadla. Tady se bude tunelovat přímo pod domy," uvedla Hana Matoušová ze sdružení 8jinak!.
Východní část městského okruhu má vést z Troji do Štěrboholské radiály a zahrnuje i Libeňskou spojku. Stavba by mohla začít v roce 2014 a potrvá nejméně pět let. Tři propojené stavby Prahu přijdou na 17 miliard.