Nový plán: Praha ubytuje bezdomovce na okraji města

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
10. 1. 2012 15:05
Projděte si seznam míst, kde by mohla ještě tuto zimu vyrůst hala pro bezdomovce
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nafukovací hala pro bezdomovce s největší pravděpodobností nebude stát v centru Prahy.

Ačkoli původně magistrát uvažoval například o Rohanském ostrově, nyní hledá prostory spíše v okrajových částech města.

Ve hře je 15 lokalit, mezi nimi například Vysočany, Chodov, Holešovice nebo Hrdlořezy. Některé pozemky patří magistrátu, vhodná místa ale nabízejí i soukromé subjekty.

"V současné době vhodnost těchto lokalit prověřujeme a v souvislosti s tím zjišťujeme i výši nákladů na realizaci tohoto projektu. Podle výhodnosti podmínek jednotlivých lokalit se pak budeme rozhodovat," popisoval náměstek primátora pro sociální oblast Ivan Kabický.

Na kraji Prahy má hala podle magistrátu vyrůst proto, aby rozšířila síť stávajících zařízení a byla dostupná také pro bezdomovce z míst vzdálenějších od centra města.

Radnice protestovaly

Původně přitom Praha zvažovala třeba Rohanský ostrov v Praze 8 nebo Letnou, Štvanici či Výstaviště.

"Tento koncept jsme opustili. V okolí je například loď Hermes nebo centrum Armády spásy," uvedl Kabický.

Seznam lokalit

  • Hrdlořezy
  • Krč
  • Kunratice
  • Chodov (2x)
  • Karlín
  • Holešovice
  • Jinonice
  • Kyje
  • Libeň
  • Motol
  • Štěrboholy
  • Letňany
  • Radotín
  • Vysočany

Roli v tomto rozhodnutí mohl hrát ale také zamítavý postoj městských částí. Praha 8 a Praha 7 se vyjádřily v tom smyslu, že o ubytování bezdomovců na svém území nestojí.

Sedmá městská část právě z toho důvodu, že už na svém území zařízení pro lidi bez domova má.

"Praha 7 se dlouhodobě potýká s problematikou kumulace lidí bez domova, k níž na našem území dochází s ohledem na umístění zařízení typu Armáda spásy v Holešovicích či loď Hermes kotvící u Štefánikova mostu," uvedl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Praha 8 protestovala proti podobnému využití Rohanského ostrova už vloni. "Tato lokalita, která se nachází nedaleko Palmovky a sídliště Invalidovna, je pro uvedený účel naprosto nevhodná," uvedla mluvčí Prahy 8 Radka Wallace.

Zatím se neví, kdy a jestli vůbec se hala bude stavět. Praha ji chce využít jen v případě velkých mrazů. "Ukazuje se, že za normálních klimatických podmínek Praha disponuje dostatečnou kapacitou míst. I naše příspěvkové a neziskové organizace, které monitorujeme, potvrzují, že mají stále dostatek volných míst," dodal Kabický.

"Pokud budou vyhlášena krizová opatření a budou mrazy pod mínus deset stupňů více než tři dny za sebou s prognózou setrvalejšího stavu, pak nebudeme váhat," uvedl Kabický s tím, že v případě zvýšení teplot bude hala opět uzavřena.

Její provoz totiž nebude levná záležitost. Za měsíční fungování město zaplatí 1 328 000 korun. Jenom postavení haly a její následná demontáž bude stát půl milionu korun, vybavení haly pak dalších 699 tisíc korun.

Hlavnímu městu halu věnoval jablonecký podnikatel. V této hale na ploše zhruba 800 čtverečních metrů může nocovat až 120 lidí bez domova. Praha ji hodlá využívat i v rámci integrovaného záchranného systému města.

Fotoreportáž ze života na ulici, podívejte se:

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy