Praha - Cestující se ještě nestačili vzpamatovat ze zářijových změn jízdních řádů a už se chystá další omezení. Od 7. ledna do 17. února má v Praze platit omezený provoz. Ten zahrnuje například omezení tramvají v dopoledních hodinách na interval 12 minut.
Ropid navíc změny jízdních řádů plánuje tajně, mají být spuštěny za necelé tři týdny, veřejnost o nich ale zatím neví. Opakuje se tak situace, kdy se v září výrazně změnila veřejná doprava bez diskuse s cestujícími a městskými částmi. Tentokrát ale o plánovaných změnách nic netuší ani sám primátor.
"Vím jen, že v lednu se mají vyhodnocovat změny z podzimu, a pak by se případně mohlo něco měnit. O ničem dalším nevím," uvedl primátor Bohuslav Svoboda. Změny neprošly ani radou hlavního města, věděl o nich jen náměstek pro dopravu Josef Nosek.
Tajně chystaná změna
Plánované omezení autobusů
- 101 - prodloužení intervalu v odpolední špičce na 20 minut (prázdninový grafikon)
- 106 - zrušení ranních vložených spojů
- 107 - poloprázdninový provoz (podle skutečného rozvrhu výuky - bude ještě upřesněno)
- 131 - omezení intervalu o víkendu v období 10 minut na 12 minut (prověřit přepravním průzkumem, zda je toto možné realizovat celoročně)
- 136 - omezení v sedle na 15 minut
- 143 - poloprázdninový provoz, v neděli odpoledne 20 minut (nutno prověřit, zda je nedělní omezení možné realizovat celoročně)
- 151 - prodloužení intervalu v odpolední špičce na 20 minut (odpoledne provoz výhradně v SD vozech)
- 157 - omezení rozsahu špiček (ranní špička začíná o cca 30 min. později, odpolední špička končí o 30 minut dříve)
- 158 - omezení odpolední špičky na 7,5 minuty (zrušení vložených spojů) v celé trase, kromě období 14:30 - 15:30 ve směru "do centra"
- 176 - omezení ve špičkách, ráno 7,5 minuty, odpoledne 10 minut
- 197 - zrušení spojů Volha - Chodov (pouze ve špičkách pracovních dnů, v ranní špičce ponechány od cca 7:45)
- 213 - omezení v sedle na 15 minut
- 241 - omezení rozsahu provozu vložených ranních spojů
- 253 - omezení ve špičkách, ráno 5-6 minut, odpoledne 7,5 minuty
"Jedná se o dočasné úpravy, podobně jako třeba předvánoční posílení, takže zde není nutný klasický schvalovací proces," komentoval situaci mluvčí Ropidu Filip Drápal s tím, že změny jsou již dohodnuté s dopravním podnikem. Že se některé úpravy řeší "operativně" bez schvalování městem potvrdila mluvčí magistrátu Tereza Králová.
Úpravy mají skutečně platit jen omezenou dobu, v interním dokumentu Ropidu, který má Aktuálně.cz k dispozici, se ale píše, že některá z opatření by se po lednovém vyhodnocení mohla zavést celoročně.
Nejvýrazněji hodlá Ropid zasáhnout do provozu tramvají. Ve všední den dopoledne mezi půl desátou a půl jednou by tramvaje měly jezdit jen jednou za 12 minut, metrolinky jednou za 6.
"Interval bude tedy 8 min. (ráno) - 12 min. (dopoledne) - 8 min. (odpoledne)," píše se v interním pokynu.
Linka 5 bude nově celý den jezdit pouze v jednovozových soupravách. Linky 3, 7, 11, 14, 17, 22 a 24 čeká v neděli večer od deseti hodin podle Ropidu "mírné omezení". V pokynu se uvádí, že budou jezdit jednou za dvacet minut. Většina z nich teď přitom jezdí ve stejnou dobu každých deset minut.
Omezení autobusů
Změny čekají i autobusy, u kterých budou omezeny špičky a prodlouženy intervaly. U některých se plánuje částečný prázdninový provoz, budou se rušit ranní vložené spoje. Úpravy se týkají 14 autobusových linek.
U metra se plánuje "možnost posunutí přechodu mezi dopoledním obdobím (10 minut) a odpoledním obdobím (7,5 minut) o cca 1 hodinu pro provozní den neděle".
S oznámením novinky cestujícím ale Ropid nijak zvlášť nespěchá. Nové jízdní řády zveřejní až v týdnu, kdy jsou vánoční svátky a velká část Pražanů je na dovolené.
"Cestující budou informováni standardním způsobem - na internetu (webové stránky www.ropid.cz), na zastávkách i na infolince DPP," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Ropid: Jezdí méně lidí
"Od počátku roku 2013 chceme ještě operativněji reagovat na poptávku ze strany cestujících. Snažíme se o to, abychom byli schopni přizpůsobit kapacitu dopravy skutečným potřebám Pražanů i v průběhu roku, nikoli jen v průběhu dne nebo týdne. Ušetřené peníze pak můžeme využít v období zvýšených nároků na přepravu jako právě nyní v době předvánočních nákupů," uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek.
Podle Ropidu jezdí v těchto měsících méně lidí. "Drobná úprava intervalů bude na linkách a v obdobích, kde je za posledních několik let jasně vypozorováno, že je ve spojích MHD počátkem roku nejméně cestujících. Tyto úpravy jsou také ověřeny dosavadními přepravními průzkumy," uvádí Ropid.
Organizace se zaštiťuje statistikou TSK, ze které je v lednu a únoru patrný pokles v dopravě. Jedná se ale o čísla zachycující všechna vozidla na území Prahy. Nevypovídají tedy nic o počtu vozů MHD, natož o počtu cestujících v nich.
"Projevuje se to ve veřejné i v individuální dopravě. Stejná situace je i v prostředcích MHD," tvrdí Ropid. Statistiku týkající se pouze cestujících v MHD ale nepředložil.