Praha - Havarijní stav Libeňského mostu vyžaduje neprodleně vybrat variantu rekonstrukce a začít s její realizací. Jestli bude opraven, nebo zbourán, jak předpokládá projekt Technické správy komunikací (TSK), zatím není jisté. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka ale nebude mít čtyři jízdní pruhy.
Praha si nechala zpracovat studii od ČVUT, která ukázala, že stavba nového mostu bude pro město levnější než rekonstrukce, nový most navíc prý vydrží déle.
"Analýza posuzovala variantu rekonstrukce, která by maximálně respektovala současný stav, a variantu, která most rozšíří, ale zároveň fakticky z velké části postaví znovu," upřesnil Dolínek.
Podle závěru ČVUT menší riziko přináší druhá varianta, tedy rozšíření mostu a výměna pilířů. Výhodou jsou menší technická i finanční rizika. "Při rekonstrukci nemáme jistotu, kolik nakonec bude stavba stát, jak dlouho vydrží a kde najdeme nějakého kostlivce," zdůvodnil výhody varianty rozšíření mostu náměstek.
Opačný názor má bývalý náměstek primátorky Matěj Stropnický (SZ). "Ani v současné chvíli není zbourání jediným řešením," uvedl s tím, že již v létě nechal zadat přípravu posudku na stav mostu u bývalé ředitelky úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové. "Její předběžné závěry jednoznačně ukazují, že oprava mostu je možná, což nakonec potvrzuje i Kloknerův ústav," dodal.
Rekonstrukce by dle názoru odborníků, který prezentuje Dolínek, však jen prodloužila životnost soumostí o 20 let, protože už nyní je na hraně životnosti. "Nový most by měl vydržet 100 let a při rozumné správě možná déle," slibuje si náměstek. Šířka mostu by se také ze současných 20 rozšířila na 26 metrů.
Za současnou situaci podle náměstka prý mohou bývalí správcové mostu. "Do Libeňského mostu se desítky let neinvestovalo, neprobíhaly žádné průběžné opravy a dnes jsme v naprosto nekomfortní situaci," upřesnil s tím, že není přípustné, aby jako radní pro dopravu dovolil provozovat most v havarijním stavu. Dopravní restrikce by vedly k omezení tramvajového provozu a následně úplného uzavření soumostí, souběžně s omezením lodní dopravy.
Dolínkův názor je, že v současné situaci už neexistuje ideální řešení. "Chtěl jsem najít cestu, jak most zachránit v jeho historické podobě a udržet rekonstrukci v rozumných mantinelech, ale není možné oboje," uzavřel náměstek.
Matěj Stropnický na adresu náměstka vzkázal, že se jen snaží vyhnout odpovědnosti. "Z Dolínkovy strany to je čistý alibismus," myslí si.
Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje. Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.