DPP odmítá převzít nové tramvaje. Chce lepší brzdy

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
23. 8. 2013 12:35
Závadu už podnik několikrát reklamoval u předchozích dodávek.
Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Pražský dopravní podnik odmítl převzít první letošní várku tramvají 15T ForCity od Škody Transportation. Vozy měly stejný typ brzd, které podnik v minulosti reklamoval kvůli poruchám.

Do konce roku 2013 by dopravní podnik měl převzít 32 nových vozů. Zatím mu přišly dva, obratem ale putovaly zpátky k výrobci.

"Tramvaje byly osazeny komponenty, které jsou poruchové a které jsme již v minulosti výrobci reklamovali na již dodaných a provozovaných tramvajích v Praze," uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková.

Jde o potíž se zajišťovacími brzdami. Kvůli nim loni Drážní úřad dopravnímu podniku nařídil stažení 17 tramvají z provozu. Příčinou odstávky bylo enormní opotřebení brzdových destiček.

Mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá zdůraznila, že vrácené tramvaje nemají žádnou poruchu. "I na nepřevzatých tramvajích fungují brzdy tak, že jejich brzdný účinek není snížen," vysvětlila mluvčí.

Tramvaje tedy sice brzdí, jenže brzdy se opotřebují dříve, než je obvyklé. "K opotřebení docházelo několikanásobně rychleji, než by mělo. Obtížně se to kontroluje a časem by to mohlo dojít až za únosnou hranici," popsal loni závadu ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Dopravní podnik po loňských potížích očekával, že výrobce destičky s nízkou životností nahradí lepšími, v nové dodávce tramvají ale byly stejné součástky. "Jednalo se o původní řešení zajišťovací brzdy, nikoliv upravené dle dohod," komentovala to Řehková.

Škoda Transportation teď bude muset upravit všechny soupravy, které má podniku dodat. "O problému jsme s dopravním podnikem jednali a dohodli jsme se, že do tramvají aplikujeme určitá vylepšení," potvrdila za výrobce Černá.

Jedna porucha za druhou

Pražský dopravní podnik se potýká s potížemi u nových tramvají každou chvíli, eviduje už stovky reklamací. Kromě brzd se porouchala také elektroinstalace nebo kola.

V roce 2011 musel podnik odstavit 22 tramvají, u některých se totiž začaly protáčet obruče vůči náboji jízdního kola. Škoda Transportation závady odstraňovala bezplatně.

Dopravní podnik již dříve informoval, že kvůli vysoké poruchovosti může nasazovat jen minimum těchto tramvají jako garantované spoje. Na to doplácejí zejména vozíčkáři.

Vedení dopravního podniku a magistrát se už přes rok snaží s výrobcem dojednat změnu smlouvy. Předchozí vedení města se v ní zavázalo do roku 2018 převzít 250 tramvají. Konečná částka za kontrakt se podle propočtů magistrátu spolu s úroky za půjčky vyšplhá minimálně na 22 miliard korun.

Praha by ráda odebrala méně tramvají, zatím ale neměla úspěch. "Nemůžu říct, že by se ta jednání vyvíjela dobře, na druhou stranu se nevyvíjejí ani špatně," komentoval to primátor Tomáš Hudeček.

Zatím jediný ústupek od smlouvy vyjednal předchozí ředitel DPP Vladimír Lich, když odložil polovinu loňské dodávky na rok 2018. To pomohlo Praze překonat problémy s cash flow.

Podle primátora se nyní vyjednávači na zopakování odkladu nesoustředí, protože se jedná pouze o kosmetickou úpravu, která Praze v podstatě nepomůže.

"Domluvit se na odsunu dodávek či plateb problém není. Podnik si vzal směnečný program, takže nemáme problém s cash flow, máme problém s absolutním množstvím peněz," vysvětlil Hudeček.

 

Právě se děje

Další zprávy