Boj o dráhu na Ruzyni vyostřuje, protestují stovky lidí

Pavel Baroch
29. 6. 2011 15:45
K posouzení vlivu nové ranveje na okolí poslaly připomínky stovky obyvatel
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Proti plánům na vybudování nové ranveje v pražské Ruzyni se zatím ozvaly stovky lidí z nejbližšího okolí. Řádově tolik připomínek zatím eviduje ministerstvo životního prostředí k závěrům ekologické studie EIA, která posuzovala vliv přistávací dráhy na své okolí.

Přesné číslo ministerstvo zatím neuvedlo, protože další připomínky od úřadu neustále přicházejí.

Ve středu odpoledne se na pražském Výstavišti navíc sešly desítky lidí na veřejném projednávání dokumentace EIA a úředníci očekávají další podněty. Mnozí lidé navíc podepsali petici, v níž vyzývají ministerstvo, aby nové dráze za miliardy korun nedávalo zelenou.

"Očekáváme tedy, že současné číslo určitě ještě není finální," řekla Aktuálně.cz mluvčí ministerstva životního prostředí Michaela Jendeková chvilku před začátkem odpoledního veřejného slyšení. Konečné stanovisko úřadu Tomáše Chalupy lze očekávat na přelomu srpna a září.

Bojíme se nadměrného hluku

Na Výstavišti se nakonec sešly desítky odpůrců nové dráhy, mezi nimi i Petr Hejl, starosta pražského Suchdola na severozápadním okraji hlavního města. Tamní obyvatelé se obávají nadměrného hluku z letadel, která jim budou přelétávat nad hlavami. S novou dráhou nesouhlasí ani některé další obce nebo Středočeský kraj.

Podívejte se na fotoreportáž z Ruzyně:

Přesto nedávno dokončená dokumentace posuzující ekologické dopady nové dráhy na okolí vyzněla pro Letiště Praha příznivě a její autor doporučil ministerstvu životního prostředí, aby se stavbou souhlasilo.

Sedmnáct stran připomínek

Podle suchdolského starosty Hejla je ovšem dokumentace špatná a v některých ohledech ani neodpovídá na otázky, na něž chtělo znám ministerstvo odpověď. Připomínky Suchdola k dokumentaci EIA mají 17 stran.

"Základním problémem je, že nebyla stanovena maximální kapacita letiště," řekl Aktuálně.cz Hejl. Dodal, že dokumentace uvádí pouze to, že v roce 2020 se uskuteční 274 tisíc přistání a vzletů letadel (oproti 152 tisícům v roce 2010). Kolik letounů poletí na Ruzyni v následujících letech, ovšem podle Hejla není z dokumentace zřejmé.

Starosta se obává, že by počet letů mohl výrazně vzrůst, protože v dokumentaci se počítá s rozšířením takzvaného ochranného hlukového pásma v Suchdole. V tomto pásmu se přitom nemusí dodržovat zákonné limity pro maximální hodnoty hluku.

Suchdolské vítězství u soudu

Hejl připomněl i to, že s novou ranvejí v Ruzyni zatím nepočítá ani pražský územní plán.

Nejvyšší správní soud totiž v únoru zrušil část takzvaných zásad územního rozvoje, které se týkaly právě nové dráhy. Na soud se přitom obrátil kromě jiných právě i Suchdol.

Tamní starosta Hejl počítá s tím, že k soudu půjde kvůli nové dráze znovu. Odhaduje, že se ministerstvo životního prostředí postaví k nové dráze kladně. "Jak jen to bude možné, napadneme to znovu u soudu," řekl Aktuálně.cz Hejl.

Nezahálí ani ruzyňské letiště

S aktivitou, která má ukázat novou ranvej v dobrém světle, nezahálí ani ruzyňské letiště. V několika novinách například vyšel inzerát, který popisoval příznivý vliv nové dráhy například na zaměstnanost.

"Přímo či nepřímo u nás letecká doprava podporuje přes 40 tisíc pracovních míst," píše ruzyňské letiště v placené reklamě. "Rozšíření Letiště Praha o novou paralelní dráhu přinese práci dalším 17 tisícům lidí."

Podle inzerátu se brzy největším problémem letecké dopravy v Evropě stane kapacita letišť. "V roce 2030 se kvůli tomuto problému neuskuteční až 2 miliony letů," uvedlo Letiště Praha.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Chemičku Deza z holdingu Agrofert znovu prověřuje Česká inspekce životního prostředí, píše server

Podle serveru iRozhlas unikly z areálu chemičky začátkem letošního roku do ovzduší neznámé látky. "A v okolí závodu byl podle místních obyvatel cítit několik hodin silný zápach. Deza jakékoliv pochybení odmítá," píše server.

Jméno chemičky se v médiích objevilo i ve spojitosti s otravou řeky Bečvy, kdy do ní podle České inspekce životního prostředí unikly kyanidy, které poškodily vodní biotop asi na 40 kilometrech toku od Valašského Meziříčí po Přerov. Do kafilerie tehdy odvezli rybáři více než 40 tun ryb.

Viníka ekologické havárie úřady zatím nenašly, Deník Referendum ale v listopadu napsal, že se v den otravy se v Deze, která patří do holdingu Agrofert, stala havárie. Podle deníku se incident stal v kaustifikační jednotce, odkud unikla směs látek. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka poté řekl ČTK, že šlo o provozní událost, která neměla charakter havárie a z podstaty nemohla být příčinou otravy.

Zdroj: Domácí , ČTK
Další zprávy