V Praze má fungovat sdílení kol. Systém se 120 stanovišti má stát padesát milionů

ČTK ČTK
18. 3. 2016 10:25
Pražané se možná dočkají nového způsobu přepravy ve městě. V české metropoli by mohl vzniknout bikesharing, česky systém na sdílení kol. Vedení města předpokládá celoroční provoz. Součástí zakázky bude pravidelný servis kol i stanovišť, zajištění on-line systému, na jehož základě budou uživatelé za službu platit a kde získají informace o dostupnosti kol. V Praze by vzniklo asi 120 stanovišť. Bikesharing využívá zhruba 650 měst po celém světě.
V Praze by měl začít fungovat bikesharing. (Ilustrační foto)
V Praze by měl začít fungovat bikesharing. (Ilustrační foto) | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Pražský dopravní podnik do konce roku vybere firmu, která v metropoli v následujícím roce vybuduje a bude provozovat systém sdílených kol. Magistrát navíc zajistí přípravu ekonomického modelu, ze kterého vyplyne, kolik bude takzvaný bikesharing stát. Vyplývá to z usnesení rady hlavního města.

Vybudování systému, o kterém se v metropoli uvažuje řadu let, bude podle odhadů stát zhruba 50 milionů korun. Následné náklady na provoz budou kryty z poplatků za užívání kol a z reklamy. Měly by činit deset milionů ročně. Konkrétní částky vyplynou z ekonomické analýzy.

Už dříve se mluvilo o tom, že roční poplatek za užívání kola vyjde cyklistu na zhruba 500 korun. Z údajů, které na přelomu roku zveřejnil dopravní podnik ve věstníku veřejných zakázek, vyplývá, že vznikne 120 stanovišť s asi tisícovkou bicyklů.

Vedení města předpokládá celoroční provoz. Součástí zakázky bude pravidelný servis kol i stanovišť, zajištění on-line systému, na jehož základě budou uživatelé za službu platit a kde získají informace o dostupnosti kol. Vítěz soutěže se bude starat také o marketing a reklamu na kolech.

V Praze zatím funguje projekt s názvem Rekola, v jehož rámci si registrovaní zájemci mohou půjčovat růžové starší bicykly. Systém byl zaveden v dubnu roku 2014. Loni ho v Praze využívalo přes 1600 lidí, letos mají růžová kola vozit až 5000 obyvatel hlavního města. Systém funguje také v Brně nebo Hradci Králové.

Bikesharing využívá zhruba 650 měst po celém světě. Jako ekologický způsob dopravy podle odborníků prospívá životnímu prostředí.

Cyklostezky jsou místem relaxace a všichni očekávají, že se tam můžou i občerstvit. Není důvod, proč by pak za to měli být lidé sankcionováni, říká poslanec Junek. Chce povolit 0,5 promile alkoholu | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy