Blovice - Blovice na Plzeňsku dokončily s Plzeňským krajem průtah městem za 18,5 milionu korun.
Po opravě krajské silnice druhé třídy volali místní osm let. Rozbily ji kamiony, které tudy jezdí z Plzně na Tábor a Humpolec. Říkalo se jí tankodrom, řekl Jan Poduška (ODS), starosta Blovic se 4300 obyvateli.
"Silnice o délce téměř 600 metrů včetně několika křižovatek je zkolaudovaná. Sedm milionů korun na ni dalo město, hlavně na chodníky, přechody a veřejné osvětlení. Podél vznikla také parkovací místa, která tam nikdy nebyla," dodal.
Kraji přispěl na stavbu evropský program ROP, městu dal polovinu Státní fond dopravní infrastruktury.
Těžké nákladní vozy, které nechtějí platit mýtné, jedou po silnici první třídy I/20 z Plzně na Nepomuk a v Chocenické Lhotě odbočí na Blovice a za nimi se dostanou na silnici I/21 na Rožmitál.
Po tomto tahu nemohou jet už z Plzně, protože by neprojely podjezdem v Nezvěsticích. "Mohly jet z Plzně na Nepomuk a přes Písek, ale těch je minimum. V Humpolci pak vyjedou na dálnici D1 a ušetří za mýtné," uvedl Poduška.
Na krajskou silnici nebyly dlouho peníze. "Husova ulice, což je hlavní tah městem od nádraží až po náměstí a úřady, byla šílená. Původně tam byly kostky, pak se pořád lepila asfaltem. Lidé si hodně stěžovali, ale my jsme jim těžko vysvětlovali, že jde o krajskou komunikaci," uvedl starosta.
Kraji, postav nám to a to
Město k opravě ale přistoupilo odlišně, než jiná sídla v regionu. Navrhlo kraji, že stavbu připraví i zaplatí společně. Šest let se pak vypořádávaly pozemky, projekt platily "půl na půl".
"Většina obcí křičí: kraji, postav nám to a to. Ale naším způsobem se oprava krajské silnice snáze prosadí," řekl Poduška.
Velkým problémem bylo podle něj sladit akci časově. Radnice i kraj museli čekat na odkládanou akci Čistá Berounka, tedy na novou kanalizaci a čistírnu odpadních vod. Největší investice v historii města za 120 milionů korun skončila počátkem roku.