Ústí nad Orlicí - V Ústí nad Orlicí začala modernizace železničního koridoru za 1,75 miliardy korun bez DPH.
Práce na hlavní železniční trati, která spojuje Prahu s Moravou, potrvají do března 2015. Řekli to zástupci investora. Stavba se o čtyři roky zdržela kvůli aktivistům, kteří bránili zbourání výpravní budovy z 19. století.
"Touto investicí dokončíme poslední zbývající rychlíkové spojení z Prahy na Moravu," řekl náměstek ředitele SŽDC Petr Šlégr
Po dokončení stavby budou nádražím vlaky jezdit rychleji. Nyní musejí lokomotivy zpomalit ze 160 až na 70 kilometrů za hodinu. Vlaky začnou Ústím nad Orlicí jezdit rychlostí až 130 kilometrů, vlaky s naklápěcí skříní ještě o 30 kilometrů za hodinu rychleji.
Cestujícím budou sloužit dvě zvýšená ostrovní nástupiště, na které se dostanou podchodem. Budou moci využít i dva výtahy.
Práce na koridoru už mají dopad na silniční dopravu. Byla uzavřena silnice druhé třídy ve směru Ústí nad Orlicí, Jehnědí, Hrádek a Vysoké Mýto.
Výluky na železnici začnou o letních prázdninách, podle Michala Štěpána z Českých drah cestující ale nic zásadního nečeká. "Občas bude výluka na jedné koleji a nebudou zpoždění. Příští jízdní řád již bude na tyto stavební práce reagovat," řekl Štěpán.
Současný úsek koridoru o délce 2,5 kilometru je v ostrém oblouku. Nahradí jej přeložka se třemi mosty přes Třebovku. Koryto řeky se současně posune. Trať bude mít protihlukové stěny, na vybraných domech investor nechá vyměnit okna.
Nádražní budova kulturní památkou
Součástí modernizace je i stavba nové budovy. Starý objekt se podařilo aktivistům zachránit a stal se díky nim kulturní památkou.
Podle Ivo Tomana z Českých drah, které budovu vlastní, pro ni není využití. Dráhy navíc chtějí všechny výpravní budovy převést na SŽDC včetně té v Ústí nad Orlicí. "Stavbu zdrželo handrkování o tom, jestli stará bude, nebo nebude," řekl Toman.
Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye.
Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
Podle Martina Kadrmana ze sdružení Nádraží nedáme! je v Evropě nevídané, že stát zprostředkovaně vynaloží velké peníze na koridor, ale na památkově chráněnou výpravní budovu už nic nedá.
"Je to ukázka nesystémovosti, krátkozrakosti a nezájmu," dodal aktivista.