Pardubice - Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). jednal v Pardubicích s městem a krajem o nadcházejících dopravních investicích v regionu.
Hlavními body byly už schválené stavby z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a dále budoucí silniční a železniční stavby, které jsou pro kraj důležité. Dojít by mělo na i na projekty, o nichž se dlouhá léta hodně mluvilo, avšak k jeich realizaci doposud nedošlo - rozšíření dopravou ucpaného nadjezdu u Parama či zdvojkolejnění trati Pardubice - Hradec Králové.
"Dostavba silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi a také křižovatka u Parama jsou už v rozpočtu příštího roku uvedeny a nyní bude záležet na projednání v hospodářském výboru a v parlamentu," konstatoval ministr na tiskovém brífinku.
Dobeš potvrdil záměr ministerstva investovat do rozšíření křižovatky u Parama - v rozpočtu na rok 2102 je připraveno 50 milionů korun, celková investice by měla dosáhnout výše 789 milionů korun.
"O řešení tohoto dopravního špuntu usilujeme již několik let. Pro občany celého kraje je to pozitivní zpráva. Denně tuto křižovatku využívá 24 tisíc aut," uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý.
Za průlomový okamžik označil hejtman Radko Martínek novou skutečnost, že ministerstvo zařadilo projekt rychlostní silnice R35 do priorit Operačního programu Doprava v dalším sedmiletém období 2014 - 2020.
"Pokud je stavba zařazena do evropských fondů, je jisté, že tady bude do roku 2020 stát a v to jsme ani nedoufali," uvedl hejtman. Již nyní jsou vyčleněny prostředky na přípravu stavby a výkup pozemků.
Má dojít i na zdvojkolejnění trati Pardubice - Hradec
V příštím roce má být zahájena rekonstrukce a zdvojkolejnění železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Jedná se o dlouholetý evergreen, o němž se dlouhá léta pouze mluví.
Stavba je rozvržena do tří let s celkovou dotací 1,4 miliardy korun a ve výsledku zrychlí a zpříjemní přepravu mezi krajskými městy a umožní využívat dvacetiminutový takt. Další téměř dvoumiliardová částka je vyčleněna na tříletý projekt s názvem Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí.
Chrudimští, kteří bojují za obchvat města, mají zatím jisté jen peníze na archeologický průzkum a o obchvatu samotném se bude podle ministra dopravy Pavla Dobeše jednat hned po vyřešení návazných úseků v Pardubicích a směrem na Hradec Králové.
"V rámci současných možností je to umění možného," komentoval výsledky hejtman Radko Martínek. "Jsem rád, že jsme se shodli také na tom, že dopravní obslužnost je potřeba řešit jako ucelený systém, a kraje a vláda na něm musí spolupracovat."