Olomouc - Radnice Olomouce zvýší kvůli pondělnímu neštěstí, při kterém zahynula osmasedmdesátiletá žena po zřícení zdiva domu, kontrolu stavu nemovitostí.
Příčiny tragédie se nadále vyšetřují. Na pádu zdiva v ulici 8. května se mohly podle odborníků podepsat teplotní vlivy, vítr nebo vibrace způsobené dopravou, zejména provozem tramvají. Pokud by se potvrdila poslední varianta, město zváží opravu tramvajové trati v dřívějším termínu, než má předběžně naplánováno.
"Relevantní informace o příčině pondělního neštěstí zatím nemáme. Předpokládám, že zkoumání bude trvat nějakou dobu. Do té doby se budeme snažit minimalizovat jakákoliv rizika a komunikovat s majiteli ostatních nemovitostí nejen ve zmíněné ulici, ale i v jiných lokalitách, kde tramvaje nejezdí," řekl novinářům primátor Martin Novotný (ODS).
Podle vedoucí stavebního odboru magistrátu Evy Hyravé její kolegové dělali asi před devíti lety zejména v centru města systematickou kontrolu stavu nemovitostí, a to z hlediska zevních závad viditelných z veřejných prostranství. "Od té doby kontroly byly spíše namátkové. Systematičtější uděláme znovu. Problém ale je se skrytými závadami," uvedla.
V domě se zachovaly gotické konstrukce
Závada na domě, jehož část se zřítila, zřejmě skrytá byla. "Před třemi lety byla na domě provedena obnova omítky, na což měli jeho majitelé povolení. Jak tvrdí, stavební firma je neupozornila na nějaké závady, které by avizovaly to, co se stalo," řekla Hýravá.
Doplnila, že podle statika, který byl na místě, už nyní nehrozí další riziko pádu konstrukce dotčeného objektu. "S majitelem domu jsme se domluvili, že nemovitost zaplachtuje tak, aby byla chráněná před povětrnostními vlivy. Do konce týdne se bude snažit dodat projektovou dokumentaci, která by řešila obnovu zřícené atiky. My se pokusíme využít zjednodušujícího postupu, který umožňuje stavební zákon, abychom v případě havárie vydali neprodleně stavební povolení," uvedla Hyravá.
Podle ředitele olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu Františka Chupíka je dům památkově chráněný. "Byl postavený po roce 1689 na místě starší středověké zástavby. Zachovaly se v něm gotické konstrukce - sklepy a klenba mázhauzu," uvedl Chupík.
Přestavby se na projektu prováděly zejména v 19. století. V posledních letech na něm byla obnovena fasáda a vyměněna vrata v průjezdu.
Na pádu zdiva se mohly podle odborníků podepsat mimo jiné vlivy způsobené dopravou. "Některé závěry, které se objevily v některých médiích ohledně spojení události s provozem tramvajové trati, jsou podle mě zatím předčasné. Nicméně pokud by se potvrdily, budeme se muset zamyslet nad její rekonstrukci v dřívějším termínu, než máme předběžně naplánováno," uvedl Novotný. Podle původního plánu by se město mělo pustit do opravy trati za čtyři až pět let.
Podle olomoucké policejní mluvčí Marie Štrbákové policie případ zatím pro žádné podezření nevyšetřuje. "Nicméně na případu pracujeme, vyžádali jsme si nějaké znalecké posudky. Na základě nich potvrdíme nebo vyvrátíme, zda došlo k nějakému protiprávnímu jednání," řekla Štrbáková.