Smog! Neoznačujte jízdenky. Ostrava je první v Česku

Tomáš Netočný
15. 12. 2010 11:35
Pro byla ODS, ČSSD a komunisté. Kritici tvrdí, že město utratí desítky milionů
Těmito tabulemi označí dopravní podnik v Ostravě své tramvaje, trolejbusy i autobusy, nastane-li ve městě smogová situace. Vyhláška začne platit od 16. prosince a Ostrava je prvním městem v Česku, které přijalo podobné opatření
Těmito tabulemi označí dopravní podnik v Ostravě své tramvaje, trolejbusy i autobusy, nastane-li ve městě smogová situace. Vyhláška začne platit od 16. prosince a Ostrava je prvním městem v Česku, které přijalo podobné opatření | Foto: Aktuálně.cz

Ostrava - Nevíme, zda to bude fungovat. Přesto chceme utratit miliony, protože za šanci na lepší ovzduší to stojí.

Zastupitelstvo Ostravy ve středu definitivně a velkou většinou rozhodlo, že v době smogových situací bude veřejná doprava ve městě zdarma.

Koaliční zastupitelé z ČSSD a ODS, podporovaní komunisty, přijali návrh městské rady. V České republice dosud ojedinělá vyhláška začne platit od 16. prosince.

V praxi to znamená, že pokud množství škodlivých látek v ovzduší překročí limity pro takzvaný signál regulace, mohou obyvatelé i návštěvníci města cestovat městskou hromadnou dopravou bez jízdenky.

Všechny tramvaje, autobusy a trolejbusy budou označeny oranžovými tabulemi s černým nápisem: SMOG - NEOZNAČUJTE JÍZDENKY. Dopravní podnik počítá také s tím, že podle svých možností zablokuje strojky, kterými cestující označují jízdenky.

Analýza chybí

Ostravská vyhláška je zatím v českých městech unikátní.

Zastupitelé věří, že přiměje alespoň část řidičů, aby během dnů s mimořádně znečištěným ovzduším nechali auta doma a cestovali veřejnou dopravou.

Ke svému rozhodnutí, však neměli k dispozici žádný průzkum veřejného mínění, ani odbornou analýzu, která by jejich očekávání potvrzovala.

Naopak. Samotný primátor Petr Kajnar v rozhovoru pro Aktuálně.cz přiznal, že je skeptický. „Vsadím se, že o moc více lidí hromadnou dopravou cestovat nebude," uvedl primátor.

Nejen v České republice, ale i v celé Evropě, patří Ostrava k městům, ve kterých se nejhůře dýchá. Za největší znečišťovatele ovzduší označují odborníci hlavně hutní průmysl, energetiku a dopravu.

Hnutí Ostravak je proti

Rozhodnutí zastupitelstva odmítlo především Hnutí Ostravak, které je na magistrátu v opozici. Kritizuje fakt, že Dopravní podnik nemá podloženo, jak řidiči osobních aut na novou vyhlášku zareagují.

„Je to velmi nezodpovědné. Z rozpočtu města utratíme desítky milionů a potom zjistíme, že zbytečně," prohlásil během jednání zastupitel Petr Kausta z Hnutí Ostravak.

Frýdlanstké mosty v Ostravě během smogové situace 8. prosince. V poledne šero jako večer
Frýdlanstké mosty v Ostravě během smogové situace 8. prosince. V poledne šero jako večer | Foto: Tomáš Netočný

„Nebude to mít žádný efekt," podpořil ho kolega Petr Jančík, vedoucí katedry ochrany životního prostředí z technické univerzity v Ostravě.

V půlhodinové diskusi, která kolem nové vyhlášky na magistrátu vypukla, nedokázali obhájci návrhu námitky oponentů věrohodně vyvrátit. Byli zajedno pouze v tom, že „je nutné to vyzkoušet."

Také náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej z ODS připustil, že jde zatím o pokus.

„Může to vypadat, jako populismus a sám nejsem přesvědčený, že to bude fungovat," řekl pro Aktuálně.cz náměstek Madej. „Jinak ovšem řidiče motivovat neumíme. Musíme jim nabídnout alternativu."

Kolik to bude stát?

Zastupitelé Ostravy schválili sporný návrh i navzdory tomu, že není jisté, kolik bude v konečném součtu stát. Primátor Kajnar i vedení dopravního podniku uvádějí, že celkové náklady nepřesáhnou deset milionů korun.

Odborná analýza, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, ale počítá s částkou podstatně vyšší.

SMOGOVÉ DNY 2010

Na základě vládní vyhlášky číslo 223 z roku 2009 začalo vyhlašování signálů regulace fakticky až v únoru 2010.

Vyhlášení těchto signálů odpovídá celkovému počtu smogových dnů, během kterých by lidé v Ostravě mohli veřejnou dopravou cestovat zdarma.

Smogové dny v Ostravě:

  • 9. února 10:00

    12. února 20:00
  • 17. února 04:25

    20. února 07:55
  • 12. října 15:30

    14. října 14:10
  • 3. prosince 19:30

    10. prosince

Pokud se v Ostravě skutečně bude jezdit během smogu zdarma, přijde dopravní podnik o peníze z prodeje krátkodobých jízdenek, které jsou k dostání v trafikách a automatech.

Současně by však výrazně nižší byly také tržby z dlouhodobých měsíčních jízdenek, jejichž nákup by lidé odkládali na dobu, až smogová situace skončí.

Průměrné tržby z tohoto prodeje jsou ve všední den v Ostravě 1,4 milionu korun, o víkendech asi o dvě třetiny nižší.

Z těchto údajů je tedy možné spočítat, že jen za letošních dosud statisticky doložených 16 smogových dnů, by ztráty dopravního podniku v Ostravě dosáhly téměř 20 milionů korun.

A to je dvakrát více, než maximální suma, kterou uvádí primátor Petr Kajnar.

Taková částka pro dopravní podnik a pro rozpočet města není zanedbatelná. Ostrava jako jediná z 8 největších měst zvyšuje pro rok 2011 cenu jízdného a 20 milionů odpovídá celkové sumě, kterou si cestující v Ostravě v příštím roce připlatí.

 

Právě se děje

Další zprávy