Ostrava - Nevíme, zda to bude fungovat. Přesto chceme utratit miliony, protože za šanci na lepší ovzduší to stojí.
Zastupitelstvo Ostravy ve středu definitivně a velkou většinou rozhodlo, že v době smogových situací bude veřejná doprava ve městě zdarma.
Koaliční zastupitelé z ČSSD a ODS, podporovaní komunisty, přijali návrh městské rady. V České republice dosud ojedinělá vyhláška začne platit od 16. prosince.
V praxi to znamená, že pokud množství škodlivých látek v ovzduší překročí limity pro takzvaný signál regulace, mohou obyvatelé i návštěvníci města cestovat městskou hromadnou dopravou bez jízdenky.
Všechny tramvaje, autobusy a trolejbusy budou označeny oranžovými tabulemi s černým nápisem: SMOG - NEOZNAČUJTE JÍZDENKY. Dopravní podnik počítá také s tím, že podle svých možností zablokuje strojky, kterými cestující označují jízdenky.
Analýza chybí
Ostravská vyhláška je zatím v českých městech unikátní.
Zastupitelé věří, že přiměje alespoň část řidičů, aby během dnů s mimořádně znečištěným ovzduším nechali auta doma a cestovali veřejnou dopravou.
Ke svému rozhodnutí, však neměli k dispozici žádný průzkum veřejného mínění, ani odbornou analýzu, která by jejich očekávání potvrzovala.
Naopak. Samotný primátor Petr Kajnar v rozhovoru pro Aktuálně.cz přiznal, že je skeptický. „Vsadím se, že o moc více lidí hromadnou dopravou cestovat nebude," uvedl primátor.
Nejen v České republice, ale i v celé Evropě, patří Ostrava k městům, ve kterých se nejhůře dýchá. Za největší znečišťovatele ovzduší označují odborníci hlavně hutní průmysl, energetiku a dopravu.
Hnutí Ostravak je proti
Rozhodnutí zastupitelstva odmítlo především Hnutí Ostravak, které je na magistrátu v opozici. Kritizuje fakt, že Dopravní podnik nemá podloženo, jak řidiči osobních aut na novou vyhlášku zareagují.
„Je to velmi nezodpovědné. Z rozpočtu města utratíme desítky milionů a potom zjistíme, že zbytečně," prohlásil během jednání zastupitel Petr Kausta z Hnutí Ostravak.
„Nebude to mít žádný efekt," podpořil ho kolega Petr Jančík, vedoucí katedry ochrany životního prostředí z technické univerzity v Ostravě.
V půlhodinové diskusi, která kolem nové vyhlášky na magistrátu vypukla, nedokázali obhájci návrhu námitky oponentů věrohodně vyvrátit. Byli zajedno pouze v tom, že „je nutné to vyzkoušet."
Také náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej z ODS připustil, že jde zatím o pokus.
„Může to vypadat, jako populismus a sám nejsem přesvědčený, že to bude fungovat," řekl pro Aktuálně.cz náměstek Madej. „Jinak ovšem řidiče motivovat neumíme. Musíme jim nabídnout alternativu."
Kolik to bude stát?
Zastupitelé Ostravy schválili sporný návrh i navzdory tomu, že není jisté, kolik bude v konečném součtu stát. Primátor Kajnar i vedení dopravního podniku uvádějí, že celkové náklady nepřesáhnou deset milionů korun.
Odborná analýza, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, ale počítá s částkou podstatně vyšší.
SMOGOVÉ DNY 2010
Na základě vládní vyhlášky číslo 223 z roku 2009 začalo vyhlašování signálů regulace fakticky až v únoru 2010.
Vyhlášení těchto signálů odpovídá celkovému počtu smogových dnů, během kterých by lidé v Ostravě mohli veřejnou dopravou cestovat zdarma.
Smogové dny v Ostravě:
- 9. února 10:00
až
12. února 20:00 - 17. února 04:25
až
20. února 07:55 - 12. října 15:30
až
14. října 14:10 - 3. prosince 19:30
až
10. prosince
Pokud se v Ostravě skutečně bude jezdit během smogu zdarma, přijde dopravní podnik o peníze z prodeje krátkodobých jízdenek, které jsou k dostání v trafikách a automatech.
Současně by však výrazně nižší byly také tržby z dlouhodobých měsíčních jízdenek, jejichž nákup by lidé odkládali na dobu, až smogová situace skončí.
Průměrné tržby z tohoto prodeje jsou ve všední den v Ostravě 1,4 milionu korun, o víkendech asi o dvě třetiny nižší.
Z těchto údajů je tedy možné spočítat, že jen za letošních dosud statisticky doložených 16 smogových dnů, by ztráty dopravního podniku v Ostravě dosáhly téměř 20 milionů korun.
A to je dvakrát více, než maximální suma, kterou uvádí primátor Petr Kajnar.
Taková částka pro dopravní podnik a pro rozpočet města není zanedbatelná. Ostrava jako jediná z 8 největších měst zvyšuje pro rok 2011 cenu jízdného a 20 milionů odpovídá celkové sumě, kterou si cestující v Ostravě v příštím roce připlatí.