Primátor Ostravy odkrývá karty, založil KajnarLeaks

Tomáš Netočný
26. 1. 2011 14:30
Primátor Petr Kajnar informuje. Zatím však jen částečně

Ostrava - Primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD se rozhodl, že bude pravidelně podávat veřejnosti zprávy o způsobu, jakým město rozdělilo dopravní podnik a chystá ho k privatizaci.

První informace už zveřejnil na oficiálním webu magistrátu.

Obsahují chronologický postup celé transakce a některé její detaily. Chybějí však konkrétní dokumenty, smlouvy, posudky poradenských firem i celý transformační projekt.

K aktivitě, která u politiků vládnoucích městu nemá v Ostravě srovnání, přiměly Petra Kajnara články Aktuálně.cz.

Popsali jsme v nich, jak koalice sociálních demokratů a ODS oddělila od dopravního podniku opravárenský areál a založila novou firmu Ekova Electric. Většinový podíl v Ekově chce nabídnout soukromému vlastníkovi.

Přímé náklady na transformaci stály dosud 20 milionů korun, včetně odměn poradenským firmám a investic, které město před privatizací do firmy vložilo.

Primátor na webu města Ostravy píše:

"Protože články vyvolávají dojem, že v DPO dochází k jednání, které je v rozporu se zájmy nejenom samotného dopravního podniku, ale také statutárního města Ostravy a občanů města, přistoupili jsme po konzultacích s právníky, k rozhodnutí postupně zveřejnit všechny relevantní dokumenty k restrukturalizaci."

Informace o rozdělení dopravního podniku se na magistrátním webu objevily pět dnů poté, kdy redakce Aktuálně.cz žádala dopravní podnik o další podrobnosti celé transakce.

Napište na facebook: Jsou radnice otevřené k veřejnosti? Něco vám tají? Věříte jim?

V materiálech na magistrátním webu však odpovědi na tyto otázky nejsou a redakce je nedostala ani týden od chvíle, kdy o ně dopravní podnik požádala.

Jak vznikla Kajnar Leaks

  • 11. ledna publikovalo Aktuálně.cz články o okolnostech rozdělení Dopravního podniku Ostrava a přípravě jeho privatizace
  • 21. ledna zveřejnil primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD na webu magistrátu chronologii a některé podrobnosti transakce
  • V úvodu svého materiálu primátor uvádí, že reaguje na nepřesné a nepravdivé články na Aktuálně.cz
  • Kajnarovy texty, jejich koncepce a uspořádání jsou vůbec první svého druhu v historii magistrátu
  • Obsahují však jen částečné informace. Chybí konkrétní dokumenty a smlouvy. Například přesné údaje o odměnách poradenským a právnickým firmám
  • Není zde také uvedena žádná konkrétní informace Aktuálně.cz, kterou by primátor Petr Kajnar považoval za nepravdivou

Kolik stáli poradci?

Město i dopravní podnik tají zatím informace například o tom, kolik zaplatilo za poradenské a právní služby.

"Musím se omluvit, ale odpovědi na vaše otázky vedení společnosti dosud neschválilo," sdělil mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht. "Pošlu je hned, jakmile to bude možné."

Veřejnou zakázku na poradenství při vzniku společnosti Ekova Elctric a její přípravě k privatizaci získalo konsorcium firem A.T. Kearney, TRIFID CONSULT, NEXIA AP a advokátní kancelář Pyšný, Weber & Partneři.

"Jednorázové transformační náklady byly projektovým týmem odhadnuty na dvacet milionů tři sta dvacet sedm tisíc korun," píše Petr Kajnar ve svém textu na magistrátním webu.

Informace o tom, za jaké služby konkrétně a jakou odměnu jednotlivé firmy získaly, však primátor neuvádí.

A na tyto otázky dosud neodpověděl ani dopravní podnik, ani primátorův náměstek pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD).

"Kdybych to všechno věděl, byl bych náměstkem dopravního podniku a ne náměstkem pana primátora," sdělil Aleš Boháč.

Jeho stranický kolega a na magistrátu nejbližší nadřízený přitom na webu sděluje:

"Jestliže byly vznášeny pochybnosti o provedených krocích vedoucích k vyčlenění komerčních výrobních aktivit z DPO do dceřiné společnosti EKOVA ELEKTRIC, a.s., pak zde prezentované informace, způsob realizace celého projektu, který byl a je řízen představenstvem DPO za účasti renomovaných a zkušených poradců, a způsob zcela transparentního projednávání v orgánech SMO, dokládají vysokou míru profesionality a transparentnosti, s níž je postupováno."

Co konkrétně a za kolik renomovaní a zkušení poradci při transformaci dopravního podniku dělají, však magistrát vedený Petrem Kajnarem dosud nezveřejnil.

 

Právě se děje

Další zprávy