Ostrava nemůže dýchat. A teď zdraží MHD, jediná v zemi

Tomáš Netočný
6. 12. 2010 11:40
Jízdné v Ostravě roste, cestujících přitom výrazně ubývá
Ostravský magistrát (budova na snímku) vedený koalicí ČSSD a ODS se zdražováním jízdného ve městě souhlasí. Stejně, jako krajský úřad řízený koalicí sociálních demokratů s komunisty
Ostravský magistrát (budova na snímku) vedený koalicí ČSSD a ODS se zdražováním jízdného ve městě souhlasí. Stejně, jako krajský úřad řízený koalicí sociálních demokratů s komunisty | Foto: Portál města Ostrava

Ostrava - Cestování tramvajemi, autobusy a trolejbusy v Ostravě bude v roce 2011 dražší.

Definitivně to dnes rozhodli zástupci Moravskoslezského kraje a ostravského magistrátu, kteří jsou pověřeni zdražení jízdného schválit.

Společně se na tom tedy podílejí sociální demokraté s komunisty, kteří řídí kraj a ČSSD s ODS šéfující magistrátu.

Aktuálně.cz zjistilo, že Ostrava zdražuje jako jediné větší město s počtem obyvatel nad 100 tisíc. V Praze, Brně, Plzni, Liberci, Ústí nad Labem, Hradci Králové a v Olomouci, zůstávají ceny jízdného pro rok 2011 stejné, jako letos.

Lidé si v Ostravě připlatí za krátkodobé jízdenky, výrazně však podraží také kupóny na delší období od 3 do 12 měsíců.

Například krátkodobá jízdenka platná 60 minut podraží od Nového roku o korunu na 22 korun. Zákazníci ostravského dopravního podniku za ni zaplatí stejně, jako v Brně, ale o šest korun více než třeba v Plzni.

Měsíční síťová jízdenka bude v Ostravě stát 550 korun a to je stejná cena, jako v Praze s mnohem rozsáhlejší sítí hromadné dopravy včetně metra. (srovnání základních cen najdete v infoboxu)

JÍZDNÉ V ROCE 2011

  • OSTRAVA - zdražuje
    15 min - 14 Kč
    60 min - 22 Kč
    30 dnů - 550 Kč
  • BRNO - nezdražuje
    10 min - 14 Kč
    60 min - 22 Kč
    30 dnů - 530 Kč
  • PRAHA - nezdražuje
    20 min - 18 Kč
    75 min - 26 Kč
    30 dnů - 550 Kč
  • PLZEŇ - nezdražuje
    30 min - 12 Kč
    (bez přestupu)
    60 min - 16 Kč
    (bez přestupu)
    30 dnů - 390 Kč
  • LIBEREC - nezdražuje
    40 min - 16 Kč
    30 dnů - 480
  • ÚSTÍ n. L. - nezdražuje
    30 min - 15 Kč
    30 dnů - 410 Kč
  • HR. KRÁLOVÉ - nezdražuje
    1 jízda - 14 Kč
    1 jízda čipová - 10 Kč
    30 dnů - 370 Kč
  • OLOMOUC - nezdražuje
    40 min - 12 Kč
    30 dnů - 300 Kč

Více nedáme

Ostravský magistrát dotuje hromadnou dopravu ve městě asi jednou miliardou korun ročně a primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD odmítá možnost, že by město mohlo uvolnit více.

„Ke každé koruně, kterou cestující v Ostravě zaplatí, přispívá rozpočet dvěma korunami," uvedl primátor Kajnar. „Více peněz prostě nemáme."

Také ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek sdělil, že zdražení je nezbytné. „Rostou ceny elektřiny i pohonných hmot, investujeme do nových vozidel," obhajuje zdražování ředitel Kořínek.

Cestujících ubývá

Ostravský dopravní podnik má však na rozdíl například od Brna jeden velký problém. Zatímco z roku na rok pravidelně zdražuje jízdné, počet cestujících tam postupně výrazně klesá.

Aktuálně.cz analyzovalo výroční zprávy Dopravního podniku Ostrava a je zřejmé, že v rozmezí let 2005 až 2009 klesl počet cestujících veřejnou dopravou v Ostravě téměř o deset procent. Ze 117 milionů celkového počtu přepravených osob v roce 2005 na 105 milionů v roce 2009.

Ve městě, kde se v obdobích inverzního počasí dýchá nejhůře v celé České republice, nasedá tedy stále více obyvatel do osobních aut. A ta jsou spolu s průmyslovými podniky základním zdrojem znečištění ovzduší.

Primátor: Ti lidé to nevidí

„Lidé dávají přednost osobním autům stále více," potvrzuje ředitel Kořínek. „My tomu ale nedokážeme zabránit," přiznává. Současně však připouští, že růst ceny jízdného může cestující odrazovat. „Odhady říkají, že meziroční zdražení jízdného o šest procent, sníží počet cestujících o jedno procento."

Primátor Ostravy Petr Kajnar v rozhovoru pro Aktuálně.cz připustil, že si stále větší nechuť Ostravanů cestovat hromadnou dopravou nedokáže dostatečně vysvětlit. „Máme velmi kvalitní síť. Možná nejluxusnější v celé republice a ti lidé to prostě nevidí," prohlásil.

Na otázku, zda by město nemělo cestování tramvajemi, trolejbusy i autobusy nějakým způsobem propagovat, Petr Kajnar odpověděl: „Ale vždyť naše veřejná doprava se propaguje sama tím, že je. Všichni ji vidí kolem sebe a takový marketing přece musí stačit."

 

Právě se děje

Další zprávy