Další znalec zpochybnil konstrukci mostu ve Studénce

ČTK ČTK
30. 6. 2011 12:00
Podle Miroslava Grycmana stavaři zaměnili podpůrný systém, ten pak měl menší nosnost
Znalci potvrzují tvrzení policie, že na stavbě mostu byla řada nedostatků a chyb. Ty pak vedly k jeho zřícení do kolejiště.
Znalci potvrzují tvrzení policie, že na stavbě mostu byla řada nedostatků a chyb. Ty pak vedly k jeho zřícení do kolejiště. | Foto: Petr Sznapka

Ostrava - Výslechem znalce v oboru stavebnictví pokračovalo v Ostravě soudní projednávání železničního neštěstí ve Studénce, při kterém do zříceného mostu narazil mezinárodní rychlík. Přelíčení bude pokračovat na podzim.

Miroslav Grycman je dalším znalcem v řadě, který potvrdil tvrzení policie, že na stavbě byla řada nedostatků a chyb. Ty pak ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště.

Podle Grycmana měli stavaři použít jiný podpůrný systém, než který most držel. Konstrukce měla menší nosnost než ta, která byla navržena v projektu.

"Došlo tam k záměně nosníků. Byly použity jiné typy nosníků. Diametrálně slabší," uvedl znalec s tím, že k této změně nenašel žádnou dokumentaci a ani záznam ve stavebním deníku. Podle něj jsou oba systémy podpůrných konstrukci neporovnatelné.

Chyby odhalil i v samotném projektu podpěrné konstrukce. "Dokumentace obsahovala jen dva výkresy. Podle nich se ale podpěrná skruž postavit nedala. Nebyla tam ani technická zpráva, která by objasňovala podrobnosti, ani statický výpočet," vyjmenoval další nedostatky odborník.

Fotogalerie z místa nehody:

Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou. Stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali, konstrukce byla nakloněná. Právě to byl podle znalců hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských cestujících. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Před soudem v této souvislosti stanulo deset mužů. Jedná se o manažery stavebních firem, techniky, kteří na místě pracovali a úředníka. Hlavní líčení začalo 20. června. Účastníci řízení se opět sejdou po čtyřměsíční přestávce na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy